طراحی لوگو (Logo design ) و اینبار تحلیل لوگو شرکت بزرگ تراکتورسازی تبریز،را در این مقاله پیش رو خواهیم داشت.با هانی گرافیک همراه باشید.
درباره تراکتورسازی تبریز
شرکت تراکتورسازی ایران، شرکتی ایرانی سازندهٔ انواع تراکتور، کامیونت، موتور و قطعات ریختهگری در تبریز میباشد. این شرکت در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار قرار داشته و ظرفیت تولید۳۰,۰۰۰ دستگاه تراکتور، ۳۰٬۰۰۰ دستگاه موتور دیزلی، ۳۳٬۰۰۰ تن انواع قطعات آهنگری و ۵۴٬۰۰۰ تن انواع قطعات ریختهگری در سال را دارد، که البته شرکت آهنگری آن، از شرکت مادر جداشده و به بخش خصوصی واگذار شده است.
این شرکت پیشتر مالک باشگاه فوتبال تراکتور نیز بود.
عمدهٔ سهم این شرکت متعلق به شرکت سرمایهگذاری مهر اقتصاد ایرانیان است که تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میباشد.
تاریخچه
شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و طی شمارهٔ ۵۴۰/۳۲۴ مورخ ۱۳۴۷/۰۲/۲۶ در ادارهٔ ثبت شرکتها در تبریز به ثبت رسیده است؛ و در سهماههٔ پایان سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع و به بهرهبرداری کامل رسید. در سال ۱۳۵۴ نخستین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار گونه به بازار عرضه کرد. شرکتهای آهنگری، موتورسازان و ریختهگری در سال ۱۳۶۶ از این شرکت تفکیک شدند. در سال ۱۳۷۳ نیز کارگاه ابزارسازی این کارخانه مستقل شده است.
برند شرکت تراکتورسازی ایران
برند شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنوارهٔ ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.
درباره طراحی لوگو شرکت
البته در این مقاله صرفا نظر خودمان را درباره لوگو جدید تراکتورسازی بیان خاهیم کرد،چون طی سالها این برند شکل و فرمش کمی تغییر کرده است.
- طراحی لوگو شرکت تراکتورسازی تبریز از شکل خود این ماشین(تراکتور)الهام گرفته است و حرف اول آنرا البته به زبان انگلیسی در تایر بزرگ آن جا داده است.فرمی تقربا تیز و توپر که در تقابل با تایر کوچک آن(توخالی)است.
- طراح شکستگی در نوک T به وجود آورده که در هیچ جای دیگر لوگو تکرار نشده و این حرکتش تقریبا در کل لوگو ، تک افتاده است.
- یک زخامت مشخص و ثابتی را در تایر کوچک بعلاوه بدنه تراکتور شاهد هستیم که یکباره در فرم T تغییر کرده و هیچ ربط فرمی بهم ندارند.
- بنظر من فرمطراحی T نیز به راحتی میتوانست هم ریتم دیگر اجزای لوگو طراحی شود.یعنی توخالی و گرد.بدون اضافه کردن فرمهای تیز به ان در این صورت لوگو متوازنتر و بهتری را شاهد میبودیم.