ساعات پاسخگویی: 9 صبح الی 9 شب

طراحی لوگو مونوگرام

طراحی لوگو مونوگرام

طراحی لوگو

مونوگرام به چه معنی است؟

اگر بخواهیم تعریف درستی از مونوگرام (monogram) داشته باشیم باید بگویم که این نوع طراحی لوگو از ترکیب یافتن دو یا چند حرف خلاصه اسم برند مد نظرشکل میگیرد.مونوگرام در لغت‌نامه به معنای طراحی‌ای شامل دو یا چند حرف الفبا از ابتدای نام شخص یا کمپانی است که برای معرفی محصولات بر روی آن‌ها حک می‌شود یا از آن برای معرفی خدمات شرکت مربوطه در تبلیغات استفاده می‌گردد. به عبارتی این نوع از طراحی لوگو با تکیه بر طراحی گرافیک و برپایه سبک تایپوگرافی، حرف یا حروف نام شخص یا کمپانی را به شکل دیزاین ‌شده‌ای به کار می‌گیرد.

طراحی لوگو

استودیوی هانی گرافیک نیز در سالهای اخیر با بهره گیری از هنر بدیع و افراد متخصص با مدیریت خانم لطفی، پروژه های فراوان و ارزنده ای را در این خصوص به انجام رسانیده که در پیوست مقاله قرارمیگیرند تامشاهد بفرماید.

طراحی لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید

  • مونوگرام چیست؟
  • تاریخچه مونوگرام چگونه است؟
  • طراحی لوگو مونوگرام برای چه بیزینسی مناسب است؟
  • مزیتهای مونوگرام
  • ساختار مونوگرام
  • طراحی لوگو مونوگرام باید چگونه باشد؟
  • نمونه طراحی لوگو مونوگرام استودیو هانی

مونوگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی لوگو مونوگرام

مونوگرام از قدیمی‌ترین انواع طراحی لوگو است به طوری که اگر به اسناد تاریخی توجه کنید نمونه‌هایی از آن را روی سکه‌های قدیمی می‌بینید.در اکثر مهرهای شاهان و سکه از نماد و حروف مختصر برای سمبل سازی و نماد استفاده شده است که این گواهی برای قدمت این نوع از طراحی لوگو میباشد.

سبک های طراحی لوگو مونوگرام

ما سبکهای طراحی لوگو را به دوبخش تقسیم بندی میکنیم.

بخش اول

بهره گیری از مفاهیم انتزاعی کلمات وهمچنین تایپوگرافی در ترکیب با مفاهیم انتزاعی همچو: سخت گیر بودن، مقاوم بودن، انعطاف داشتن و … در مواقعی که مشتری ویژگیهایی را برای بیزینس خود در نظر میگیرد. همچنین مفاهیمی ما را به تصویر مشخصی نمی رسانند اما ما می توانیم از قدرت بصری در طراحی استفاده کنم و فرم ها را به شکل ظریف یا ضخیم در نظر بگیریم تا به این مفاهیم نزدیک شویم.مثلا فرض کنید برای یک لوازم ارایشی زنانه مونوگرامی را در دست طراحی داریم مشخص است که فرم زنانگی یعنی لطافت و زیبایی در اینجا مطرح است. به همین دلیل ما باید از سبک حروفی استفاده کنیم که نازک بوده و ضخامت چندانی ندارند علاوه بر آن کاملا ظرافت را به مخاطب نشان میدهد.در مقابل طراح برای مونوگرامی که مشتریش صنعت آهن است دقیقا معکوس این سبک را برای طراحی در نظر میگیرد استفاده از خطوط ضخیم و فرم هایی کاملا سنگین که می تواند این موضوع را به درستی نشان دهد.بنابراین  ما می توانیم از این کلید واژه ها را برای طراحی در نظر بگیریم.

بخش دوم

در طرحی مونوگرام پناسیل استفاده از تصویر در کنار حروف وجود دارد.حتی طراح میتواند به تناسب حرفه و صنف مشتری از ترکیب تصویر با حروف استفاده کند. اگر مشتری شما در یک حوزه و صنف فعالیت دارد چه بسا راه برای طراحی شما کاملا باز است زیرا با یک نشانه تصویری و ترکیب آن با حروف می توانید به مونوگرامی برسید که نه تنها زیبایی بصری خود را حفظ نموده است بلکه فعالیت صنف مشتری را هم دقیق تر نشان میدهد. پیوست تصویری مونوگرام های استودیو هانی این موضوع را برای شما روشن تر میکند.

تفاوت مونوگرام با لوگو تایپ

در لوگوتایپ یا همان تایپوگرافی اسم برند مد نظر به طورکامل و حتما باید خوانا طراحی شده باشد و مجهولی در خوانایی ، حروف نام شرکت برای بیننده ایجاد نگردد.اما در مونوگرام به دلیل اختصار نام شرکت خوانایی مد نظر نمیباشد و احتمال پیچیدگی و معما در طراحی لوگو مونوگرام بیشتر از نوع تایپوگرافی است و همین ویژگی وجه تمایز این دو نوع لوگو میباشد.

 

مونوگرام چه زمانی برای بیزینسی مناسب است؟

  • زمانی که نام بیزینس طولانی است، و از چندین کلمه(سیلاب) تشکیل شود بعضی از شرکتها به دلیل تکرار نبودن مجبور به انتخاب اسمهای ترکیب میشوند. سخت است که این نام به صورت کامل و واضح در لوگو قرار بگیرند و همچنین زیبایی بصری نخواهند داشت. این نوع نامهای طولانی را طراحان کوتاه کرده و به آن جلوه‌ی بصری می افزایند.
  • زمانی که نام تجاری شما به طور طبیعی می‌تواند به یک کلمه‌ی اختصاری معنادار تبدیل شود. بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید نام طولانی بیزینس خود را به قالب کلمه‌ای مختصر تبدیل کنید. این روش برای کسب‌وکارها در بازار جهانی پرکاربرد است چراکه باعث می‌شود تلفظ آن‌ها آسان شود و در عین حال بهتر قابل شناسایی باشند.

مزایای مونوگرام

  • با استفاده از این نوع لوگو می‌توانید سبک منحصربه‌فرد خودتان را خلق کنید چراکه راه‌های زیادی جلوی پایتان می‌گذارد تا طراحی لوگو متفاوت داشته باشید. به طوری که حتی دو کمپانی با حروف اولیه مشابه نیز می‌توانند لوگوهای متفاوتی از هم طراحی کنند. این تمایز می‌تواند خودش را در رنگ حروف، پس‌زمینه‌، شکل لوگو و سبک نوشتاری‌شان نشان دهد.
  • مقیاس و اندازه‌ی این نوع از لوگو قابل تغییر و منعطف است. اگر بخواهید از این نوع لوگو در دستگاه‌های مختلف استفاده کنید بدون تغییر در وضوح تصویر می‌توانید اندازه‌ی آن را تغییر دهید.
  • قابلیت آگاهی‌رسانی بالایی دارند،به دلیل استفاده شدن حروف در این نوع طراحی لوگو که به سادگی خودش را معرفی می‌کند و به نسبت لوگوهای پیچیده، بیشتر در خاطر می‌ماند.

درخصوص طراحی لوگو مک دونالد (مونوگرام)

چرا طراحی گولو مک دونالد به شکلM  میباشد؟

شاید برای بسیاری از افراد بارها این سوال پیش آمده که چرا لوگوی برادران مک دونالد به شکل (M) و اجراشده به شکل سیب زمنی سرخ کرده است؟ جالب است بدانید که یکی از دلایل مهم معروف شدن این رستوران هم ،همین طراحی لوگو منحصر بفرد او است  .

لوگوی این رستوران در اوایل کاری خود بصورت. یک همبرگر که در سرش کلاه سر آشپز بود طراحی گردیده بود. و از نام اسپیدی پیروی می کرد. بعدها این دو برادر که سود بیشتری داشتن با این حال قانع نبودن و دوست داشتن روز بروز بر سودشان بیفزایند.

در کنار اهداف بزرگشان تلاش هایشان را هم دوچندان کرده بودند و خودشان را با چالش های فراوانی روبرو کردند. تا جایی که در سال ۱۹۶۲ این لوگو به شکل منحنی ها به خمیدگی طلایی رنگ تبدیل گردید.

در پایان خاطرنشان میشویم. لوگویی که در این بخش به بررسی آن پرداختیم، یکی از نمونه های معروف و برتر طراحی لوگو مونوگرام در جهان بحساب می آید.

بازکردن در واتساپ
واتساپ
سلام
آیا کمک لازم دارید؟