ساعات پاسخگویی: 9 صبح الی 9 شب

اصول طراحی لوگو برای فروشگاه اینترنتی

طراحی لوگو را  (logo designing)در سال های اخیر اکثر شرکت ها با هدف گسترش حوزه فعالیت خود و ارائه خدمات به مخاطبان بیشتر اقدام به راه اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی کرده اند. کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین، مانند فروشگاه‌های فیزیکی، نیاز به نام تجاری و لوگوی اختصاصی دارند تا خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند. لوگوی فروشگاه یا سایت های خرید اینترنتی یکی از مهمترین عناصر در شکل گیری هویت و شخصیت آن ها محسوب می شود که نقش مهمی در ایجاد آگاهی از برند دارد.

 اما یک لوگوی فروشگاه اینترنتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا تصویر ذهنی مثبتی از یک کسب و کار در ذهن عموم ایجاد کند؟

لوگوی فروشگاه اینترنتی باید به گونه ای جذاب و منحصر به فرد طراحی شود که بتواند مخاطب را به بازدید از فروشگاه و خرید در آن ترغیب کند. بنابراین طراحی لوگو برای فروشگاه اینترنتی تاثیر بسزایی در توجه و اعتماد مشتری و همچنین فروش آن خواهد داشت. در ادامه این مقاله اصول و نکات طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی را به تفصیل بررسی می کنیم و چندین نمونه از طراحی لوگو فروشگاهی از آثار هانی گرافیک را به شما معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی لوگو فروشگاه

  • لوگو به عنوان نمادی خاص و منحصر به فرد محسوب می شود که تمامی شرکت ها و سازمان ها از آن برای ایجاد آگاهی عمومی از حوزه فعالیت خود استفاده می کنند. بنابراین طراحی حرفه ای و اصولی لوگو تاثیر بسزایی در شکل گیری هویت و شخصیت شرکت ها و موسسات مختلف خواهد داشت. طراحی لوگو نه تنها برای فروشگاه های فیزیکی بلکه برای فروشگاه های آنلاین نیز بسیار مهم است. زیرا امروزه بسیاری از افراد بیشتر مایحتاج خود را از طریق اینترنت خریداری می کنند. بنابراین طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی باید به گونه ای باشد که مخاطب در نگاه اول با آن ارتباط برقرار کند و حس مثبتی نسبت به بازدید یا خرید خود داشته باشد.
  • هنگامی که کاربران به وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما مراجعه می کنند، نام و لوگوی فروشگاه اولین چیزی است که توجه آنها را جلب می کند. بنابراین، باید لوگوی فروشگاه اینترنتی خود را به گونه ای طراحی کنید که مخاطب در اولین مواجهه با آن، پیام برند را درک کرده و با آن ارتباط صمیمی برقرار کند. زیرا تنها در این صورت تشویق می شوید که به فروشگاه مراجعه کنید یا خرید کنید. بنابراین طراحی حرفه ای و اصولی لوگو فروشگاه ارتباط مستقیمی با فروش و رونق کسب و کار اینترنتی شما دارد و توجه عموم را به خود جلب خواهد کرد. از سوی دیگر، لوگوی فروشگاه نیز می تواند برند شما را از رقبای شما متمایز کند و مزیت رقابتی به شما بدهد. بنابراین با طراحی یک لوگوی جذاب و منحصر به فرد برای فروشگاه اینترنتی خود می توانید از این مزایای قابل توجه برخوردار شوید و پس از مدتی شاهد شکوفایی کسب و کار خود باشید.

مراحل طراحی لوگو فروشگاه

اکنون که اهمیت طراحی لوگو برای فروشگاه اینترنتی را می دانید، در این قسمت به مراحل و اصول طراحی لوگوی جذاب و منحصر به فرد برای فروشگاه می پردازیم. اما قبل از طراحی لوگو برای فروشگاه اینترنتی یا فیزیکی ابتدا باید انواع لوگوهای مناسب فروشگاه را بشناسید تا بتوانید بهترین نوع لوگو را برای فروشگاه خود انتخاب کنید.

انواع لوگوی مناسب فروشگاهی شامل لوگوی تصویری، لوگوتایپ و لوگوی ترکیبی است که به عنوان روش های اصلی طراحی لوگو شناخته می شوند. برای طراحی لوگو از تصویر مربوط به کسب و کار مورد نظر به عنوان نماد و عنصر اصلی لوگو استفاده می شود. اما لوگو تایپ با استفاده از نام فروشگاه یا برند طراحی می شود و لوگوی تصویری تلفیقی از دو روش لوگوی تصویری و لوگوتایپ است که بهترین گزینه برای طراحی لوگو فروشگاه محسوب می شود. بنابراین قبل از طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی ابتدا باید سبک و روش طراحی را انتخاب کنید تا در مراحل طراحی دچار سردرگمی نشوید. مراحل دیگر طراحی لوگو فروشگاه عبارتند از:

۱)مخاطب هدف را بشناسید

شناخت مخاطب هدف یکی از مهم ترین مراحل طراحی لوگو فروشگاهی محسوب می شود که مسیر طراحی لوگو را مشخص می کند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و بدانید که آنها قصد خرید از فروشگاه یا وب سایت شما را دارند. مخاطبان معمولاً به سمت جلوه‌های بصری، محصولات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک فروشگاه جذب می‌شوند و باعث می‌شود که فروشگاه خاصی را برای خرید انتخاب کنند.

همانطور که گفته شد، طراحی لوگو چیزی است که می تواند برند شما را از رقبا متمایز کند و آن را به فروشگاهی متفاوت و خاص برای مخاطبان هدف تبدیل کند. شناخت گروه سنی، جنسیت، سبک زندگی و سلایق مخاطبان، فاکتورهای مهمی است که باید در طراحی لوگو فروشگاهی به آنها توجه کنید. زیرا لوگو باید بتواند نظر مخاطب هدف را به خود جلب کند و آنها را به بازدید و خرید از فروشگاه اینترنتی شما ترغیب کند. مثلا سلیقه و خط فکری ۳۰-۳۵ ساله با نوجوانان ۱۵-۲۰ ساله کاملا متفاوت است. بنابراین با طراحی لوگوی منطبق با سلیقه مخاطبان می توانید به صورت مستقیم و آسان با آنها ارتباط برقرار کنید.

۲)اصول طراحی لوگو

نماد مناسب برای حوزه فعالیت را انتخاب کنید.

در این مرحله از طراحی لوگو فروشگاه باید سعی کنید نمادی مرتبط با حوزه کسب و کار و سلیقه مخاطبان خود پیدا کنید. زیرا لوگوی شما باید معرف کسب و کار شما باشد. نمادی که انتخاب می کنید باید ارتباط نزدیکی با چیزی که می فروشید داشته باشد تا عموم مردم بتوانند حوزه کاری شما را بشناسند و در نگاه اول با آن ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، برای طراحی لوگو برای یک فروشگاه لباس، می توانید از تصویر یک لباس استفاده کنید تا عموم مردم بلافاصله متوجه شوند که فروشگاه اینترنتی شما در تجارت پوشاک است. به همین ترتیب سایر شرکت ها نیز می توانند با انتخاب مرتبط ترین نماد با حوزه فعالیت خود، لوگوی مناسب و گویا طراحی کرده و از آن به عنوان نماد و هویت بصری فروشگاه اینترنتی یا فیزیکی خود استفاده کنند. اشکال هندسی یا انتزاعی نیز می توانند به عنوان نماد اصلی لوگوی فروشگاه استفاده شوند، اما به شرطی که با عناصر تایپوگرافی ترکیب شوند.

۳)طراحی ساده اما خاص

رعایت اصل سادگی” نکته مهم دیگری است که در مراحل لوگو فروشگاه باید به آن توجه کنید. نماد و جلوه های بصری به کار رفته در لوگو باید ساده و به دور از پیچیدگی باشد تا مخاطب بتواند به راحتی مفهوم و پیام لوگو را درک کرده و با آن ارتباط ذهنی و عاطفی برقرار کند. لوگوهای پیچیده می توانند توجه عموم را به خود جلب کنند، اما پیام برند را بسیار ضعیف منتقل می کنند و بسیار سریعتر از آنچه فکر می کنید فراموش می شوند. با کمی دقت به لوگوی برندهای معروف دنیا مانند اپل، نایک، پوما و … می توانید اصل سادگی را به خوبی درک کنید. این لوگوها در سادگی و در عین حال جذاب طراحی شده اند و امروزه افراد کمی هستند که قادر به شناسایی این لوگوهای ماندگار نباشند.

۴)انتخاب اصلی رنگ

رنگ‌ها مانند شکل‌ها و نمادها پیام‌هایی را منتقل می‌کنند و تأثیر بسزایی در درک لوگوی فروشگاه توسط عموم خواهند داشت. بر اساس روانشناسی رنگ، افراد هنگام مشاهده هر رنگ، عواطف و احساسات خاصی را تجربه می کنند. به عبارت دیگر رنگ ها بر ذهن بیننده اثر روانی دارند. بنابراین قبل از انتخاب رنگ برای لوگوی فروشگاه خود، ابتدا باید با تاثیر روانی رنگ ها بر افراد آشنا شوید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین ترکیب رنگ را انتخاب کنید. برای لوگو فروشگاه اینترنتی بهتر است از رنگ های اولیه مانند آبی، قرمز و سبز استفاده کنید تا با یک سنگ دو پرنده را بکشید. این بدان معناست که شما می توانید توجه مخاطب هدف را به لوگوی فروشگاه خود جلب کنید و می توانید احساسات مثبتی را در آن ایجاد کنید. البته به این نکته مهم توجه کنید که برای طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی از سه رنگ بیشتر استفاده نکنید; زیرا در این صورت جذابیت بصری لوگو از بین رفته و به یک لوگوی غیرحرفه ای و نامناسب تبدیل می شود.

۵)فونت ساده و خوانا

اگر در حال لوگو فروشگاهی به روش لوگوتایپ یا لوگوی ترکیبی هستید، باید فونت مناسبی برای آن انتخاب کنید. بسیاری از جذابیت بصری و اثربخشی لوگوی فروشگاه آنلاین به نوع فونت آن بستگی دارد. فونت لوگوی فروشگاه باید کاملا خوانا و ساده باشد تا عموم مردم بتوانند به راحتی آن را بخوانند و در هر شرایطی از جمله بنرهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، لوگوی سایت و … قابل درج باشند. استفاده از فونت های پیچیده و ناخوانا نه تنها برای طراحی لوگوی فروشگاهی بلکه برای هر لوگوی تجاری مناسب نیست چرا که تصویر ذهنی منفی در ذهن مخاطب ایجاد می کند. بنابراین، بهتر است هنگام طراحی برای فروشگاه اینترنتی خود به دنبال فونت هایی باشید که در نگاه اول به راحتی قابل خواندن باشند. برخی از مناسب ترین فونت های پیشنهادی برای طراحی لوگو فروشگاه عبارتند از:

AA haymaker

MagistralC

Garamond

Ubahn

Esqadero

Comfortaa

Caviar Dreams

Prosto

Roboto

Revalia

طراحی یک شعار کوتاه و جذاب و قرار دادن آن در لوگو از دیگر نکات مهم مرتبط با طراحی فروشگاه اینترنتی است که جذابیت بصری و تاثیرگذاری آن را دو چندان خواهد کرد. سعی کنید یک شعار کوتاه چهار تا پنج کلمه ای برای کسب و کار خود ارائه دهید تا بتوانید هدف و رویکرد فروشگاه اینترنتی خود را به مخاطبان هدف ارائه دهید. استفاده از تگ لاین در طراحی باعث ماندگاری بیشتر آن در ذهن عموم می شود و لوگوی شما را کاملاً متفاوت از رقبای خود می کند. اندازه فونت و محل تگ لاین در لوگوی فروشگاه نیز بسیار مهم است و باید با فونت کوچکتر از نام برند نوشته شود و در پایین آن قرار گیرد.

۶)از حروف بزرگ انگلیسی استفاده کنید

در صورت لوگو فروشگاه اینترنتی به روش لوگوتایپ، بهتر است از حروف بزرگ انگلیسی برای نوشتن نام برند در آن استفاده شود. زیرا حروف بزرگ خیلی سریع توجه بیننده را به خود جلب می کند و جذابیت بصری بالایی دارد. می توانید نام برند خود را با حروف بزرگ در لوگو بنویسید، اما برچسب آن را با حروف کوچک و تک در لوگو درج کنید.

چیدمان عناصر

پس از انجام تمامی مراحل بالا، اکنون باید عناصر مختلف لوگوی فروشگاه خود را کنار هم قرار دهید تا لوگوی نهایی خود را بسازید. چیدمان عناصر، حفظ تعادل و فاصله صحیح بین آنها نکته بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. حتی اگر تمام نکات ذکر شده در فرآیند طراحی برای فروشگاه را رعایت کنید اما آنها را به صورت استاندارد در کنار یکدیگر قرار ندهید، لوگوی شما به اندازه کافی جذاب نخواهد بود. بنابراین برای لوگوی فروشگاهی حرفه ای و استاندارد باید علامت اصلی را در وسط قرار دهید و سپس با کمی فاصله نام برند را در پایین بنویسید. برچسب شما همچنین باید در اندازه کوچکتر از نام تجاری زیر آن نوشته شود تا توجه کامل بیننده را جلب نکند.

با رعایت این نکات ساده اما پرکاربرد می توانید لوگوی فروشگاه اینترنتی خود را به صورت اصولی طراحی کنید و از آن به عنوان نماد اصلی کسب و کار خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که لوگوی فروشگاه اینترنتی نقش مهمی در جلب اعتماد و توجه مشتریان دارد و تاثیر بسزایی در تصمیم خرید آنها خواهد داشت. بنابراین باید زمان کافی را به طراحی لوگو فروشگاه اختصاص دهید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نمونه طراحی لوگوی فروشگاهی در هانی گرافیک

گروه هانی گرافیک سالها تجربه در زمینه طراحی لوگو برای شرکت های مختلف دارد که با رعایت پارامترها و اصول طراحی لوگو، لوگوی مورد نظر را ایجاد می کند. در تصاویر زیر چندین نمونه از طراحی لوگو فروشگاهی در هانی گرافیک را مشاهده می کنید.

بازکردن در واتساپ
واتساپ
سلام
آیا کمک لازم دارید؟