چاپ در تبریز (Printing in Tabriz) و شرح تفاوت بین بروشور و کاتالوگ را در این مقاله بخوانید.با هانی گرافیک همراه باشید. با پیشرفت صنعت چاپ در تبریز، انواع مختلفی از رسانههای چاپ در تبریز وارد بازار تبلیغات شده است. کنار شباهتهایی که این تبلیغات با یکدیگر دارند در منظرهای گوناگونی نیز تفاوتهایی میان آنهابه چشم میخورد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
در یک توضیح مختصر….
کاتالوگ یک دفترچه ای است که لیست محصولات و خدمات موجود برای فروش با توضیحات کامل و ریز در مورد قیمت مشخصات و… در آن درج میشود، در صورتی بروشور یک اطلاعات کلی در مورد محصول ارائه میدهد.پس کاتالوگ با نیت ارائه به مشتری و بازاریابی فروش محصول،طراحی و چاپ میشود ولی بروشور برای معرفی برند است.
تفاوت بروشور و کاتالوگ چاپ در تبریز
بروشور چیست؟
بروشور (کالانما) برگهای چند لتی است که به وسیلهی آن کالا یا خدمات هر کسب و کار معرفی میگردد. این کلمه به این معنا است که ما در بروشور، کالای خود را کامل اما در فرصتی کوتاه معرفی میکنیم. لازم به ذکر است که گاهی بروشورها کاربردهای دیگری هم پیدا کرده و جنبهی اطلاعرسانی و آموزشدهنده دارد.گفتنی است که قیمت آیتم چاپی نامبرده معمولا ارزانتر است و در سایزهای مختلف و با توجه با سلیقه شخصی مشتریان چاپ در تبریز انجام میشود. تیراژ این محصول اغلب بالاست چراکه قرار است در میان مخاطبان کثیری توزیع گردد. اگرچه گرم کاغذ بروشورها می تواند متفاوت باشد، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شده و هم خواندن آنها برای مصرف کننده ساده تر باشد. شما می توانید برای سفارش چاپ بروشور به سایت هانی گرافیک مراجعه کنید.

کاتالوگ چیست؟
اما کاتالوگ فهرستی از اقلام با جزئیات توصیفی بیشتر نسبت به بروشور است. کاتالوگ همواره دارای ترتیب است تا اقلام به راحتی قابلیت بررسی داشته باشند. کاتالوگها در فروشگاهها، نمایشگاهها، کتابخانهها، مراکز آموزشی و غیره پخش میشوند. این آیتمهای چاپ در تبریز موجود در فروشگاه حاوی مشخصات محصولات ، درون کتابخانهها حاوی عنوان کتاب، نویسنده، ژانر و مکان قرارگیری کتابها هستند.هدف از تهیه کاتالوگ ارائه اطلاعات ریز وکامل در مورد محصول یا خدمات یک شرکت است. سبک ارائه این اطلاعات به صورت خلاصه و روشن است. برخی از کاتالوگها حاوی تصاویر محصولات هم هستند.
اطلاعاتی که در یک کاتالوگ ذکر میشود:
- اطلاعات کلی و جزئی
- جزئیات تصویر محصولات یا خدمات
- کد محصولات یا خدمات
- توضیحات مربوط به هر محصول یا خدمت
- قیمت محصول یا خدمات
- کاربردها و مزایای محصولات یا خدمات
- راههای ارتباطی با برند، شرکت یا سازمان
- لیست شعب و نمایندگیها
تاریخچه
تاریخچه چاپ اولین کاتالوگ به سال ۱۴۹۸ باز میگردد. آلدوس پیوس ماناتیوس مؤسس انتشارات آلدین در ونیز، فهرستی از تمامی کتابهای چاپ شدهاش را تهیه کرد. ۲۰۰ سال بعد شرکتهای پخش بذر به چاپ کاتالوگ پرداختند.این فرایند تا سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید تا اینکه با افزایش فروش و بازاریابی آنلاین، چاپ کاتالوگ با کمی رکود مواجه شد. ولی هنوز هم کاتالوگهای کاغذی، کانال فروش و بازاریابی ارزشمندی بحساب میایند.طبق گزارشهای به دست آمده ۳۰ درصد از مشتریان آنلاین با مشاهده کاتالوگهای کاغذی به سایت فروش سر زدهاند. با این حال، امروزه کاتالوگهای الکترونیک به عنوان ابزار بازاریابی تقویت کننده برند، منبع خوبی برای آشنایی مشتریان آنلاین با محصولات و خدمات کسب و کارها هستند.
تفاوت بین بروشور و کاتالوگ
سایز:
بروشورها از لحاظ سایز معمولا بین ۴ الی ۸ صفحه یا لت و کاتالوگها معمولا از ۸ صفحه بیشتر هستند.
محتوا:
بروشور شامل توضیحات مربوط به برند یا شرکت و چندین محصول منتخب یا درباره یک رویداد هست. درحالی که کاتالوگها شامل توضیحات بیشتر درباره برند یاشرکت و قیمت و عکس تمام محصولات یا خدمات یا سریهای مختلف از انواع محصولات یا خدمات هستند.
اطلاعات:
بروشورهای تبلیغاتی اطلاعاتی در حد یک پارگراف با توضیحات کامل درباره جزئیات هستند اما کاتالوگها توضیحاتی در حد یک یا دو جمله دارند.
صحافی:
بروشورها دارای چند لت (تاخوردگی) هستند اما کاتالوگها معمولا منگنه میشوند.

تصاویر:
بروشورها دارای تصاویر جذاب و رنگارنگ هستند اما کاتالوگها معمولا دارای عکسهای حرفهای جزئیات محصول هستند.
ترتیب:
اطلاعات موجود در بروشورهای تبلیغاتی اغلب ترتیب خاصی ندارند اما کاتالوگها دارای ترتیب هستند. این ترتیب معمولا به صورت الفبایی یا کد محصولات است.
طراحی:
تفاوت کاتالوگ و بروشور کاملا بارز است. بروشورها باید به شکلی طراحی شوند که در نگاه اول جذاب و گیرا باشند و مخاطبین را ترغیب به اقدام کنند. کاتالوگها اما بیشتر برای ارائه اطلاعات و کمک به فروش محصولات و خدمات هستند و باید طراحی قابل اعتماد و حرفهای داشته باشند.
کاربرد:
بروشورها اکثرا برای مقاصد تبلیغاتی در بازه زمانی مشخص استفاده میشوند اما کاتالوگها برای معرفی محصولات و خدمات و کمک به فروش آنها استفاده میشوند.