فضای منفی در طراحی لوگو
شاید بارها اصطلاح فضای منفی را در طراحی لوگو شنیده باشید. در هنر و طراحی، فضای نگاتیو فضای پس زمینه اطراف و بین سوژه یک تصویر است. به عنوان مثال، در تصویر درخت خرما در مقابل آسمان، شکل درخت فضای مثبت، آسمان و فضای بین شاخه ها و برگ ها فضای منفی است. ما اغلب فکر می کنیم که سکوت، پوچی یا بی حوصلگی برای ما بد است. ما آنها را بدیهی می دانیم بدون اینکه فکر کنیم آنها پایه محکم تضادها هستند. فقط سکوت ارزش صدا را به ما می دهد. فقط فضای خالی به ما امکان می دهد تعیین کنیم که می خواهیم آن را با چه چیزی پر کنیم.
Only Clear به رنگها اجازه میدهد وقتی روی صحنه ظاهر میشوند زندهتر و عمیقتر احساس شوند. و تنها نبود هوا به ما می گوید که چقدر حیاتی است. فضای منفی در طراحی لوگو نیز یکی از موارد مهمی است که برای طراحی درست لوگو باید بدانید. به همین منظور در این مقاله سعی شده است مفاهیم فضای منفی در طراحی لوگو به تفصیل توضیح داده شود. بنابراین تا پایان این مقاله با هانی گرافیک همراه باشید تا هر آنچه را که در مورد استفاده از فضای منفی در لوگو باید بدانید را به شما بگوییم.
فضای منفی در لوگو به چه معناست؟
اساساً فضای منفی در طراحی لوگو قسمتی از طراحی است که خالی می ماند. این می تواند نه تنها در اطراف اشیایی که در طرح آرم خود قرار می دهید، بلکه بین آنها و داخل آنها نیز باشد. فضای منفی نوعی استراحت برای تمام اشیاء لوگوی شماست. فضای منفی در طراحی لوگو نه تنها مرزهای اشیا را مشخص می کند، بلکه ارتباطات لازم را بین آنها مطابق با اصول گشتالت ایجاد می کند و عملکرد بصری موثری ایجاد می کند.
به طور کلی فضای منفی در طراحی لوگو یک عنصر طراحی واقعی است که تاثیر زیادی بر تجربه مثبت کاربر دارد. مادس سوگارد از بنیاد طراحی تعامل میگوید: «فضای منفی مانند یک بوم است، در واقع پسزمینهای است که عناصر را در یک طرح کنار هم نگه میدارد و به آنها اجازه میدهد برجسته شوند». فضای منفی در طراحی گرافیک اغلب در لوگوها، روی تصاویر، پوسترها و حروف خلاقانه دیده می شود، جایی که به بخشی فعال از ارائه بصری تبدیل می شود و اشیاء کلیدی را حتی بیشتر بیان می کند.
چرا فضای منفی در طراحی لوگو مهم است؟
تصور کنید وارد اتاقی پر از کارمندان مختلف می شوید. قفسه ها، جعبه ها، کیف ها، انبوهی از کتاب ها و لباس ها، یک میز پر از چیزهای مختلف. آیا می توانید روی چنین موقعیت هایی تمرکز کنید؟ آیا واقعاً در حال حاضر به همه اینها نیاز دارید؟ آیا می توانید آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و چقدر طول می کشد؟ خب، این تقریباً همان چیزی است که باید در طراحی لوگو خود در نظر بگیرید، از فضای منفی در طراحی لوگوی خود استفاده کنید!
مشتریان و برخی از طراحان ممکن است بخواهند تا حد امکان عناصر و ویژگی ها را در طراحی لوگو بگنجانند و فکر می کنند که لوگو را ذخیره می کند و برای مشتریان مفید خواهد بود. اما این یک اشتباه است: در واقعیت، کاربران به همه چیز نیاز ندارند. همچنین تعداد زیاد عناصر بدون فضای منفی سطح حواس پرتی را به شدت افزایش می دهد. کاربران غرق در اطلاعات و عناصر تعاملی که به آنها نیاز ندارند، برای یافتن آنچه نیاز دارند تلاش می کنند.
مزایای استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو
استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو شامل مزایای زیر است:
فضای منفی در طراحی لوگو باعث افزایش سلسله مراتب بصری می شود.
استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو باعث می شود که ارتباط بین عناصر بدون ابزار اضافی مانند جدول، قاب، فلش قابل مشاهده و به طور طبیعی قابل درک باشد.
فضای منفی در طراحی لوگو فضای کافی را در صفحه فراهم می کند تا به هم نریزد.
فضای منفی در طراحی لوگو، کاربر را روی عناصر اصلی متمرکز می کند و سطح حواس پرتی را کاهش می دهد.
فضای منفی در طراحی لوگو به صفحه استایل و ظرافت می بخشد.
فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو
فضای مثبت و منفی اصطلاحاتی هستند که به ترکیب بندی در هنر و طراحی گرافیک اشاره دارند. فضای مثبت موضوع یا حوزه های مورد علاقه در اثر هنری است و فضای منفی فضای اطراف نقطه کانونی است. فضای منفی لزوما فضای سفید یا خالی نیست، بلکه فضایی است که از تم طراحی لوگو پشتیبانی می کند. فضای مثبت شامل عناصر پیش زمینه است، در حالی که فضای منفی در طراحی لوگو شامل پس زمینه است. ایجاد تعادل در فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو ضروری است.
عوامل اصلی متاثر از فضای منفی در طراحی لوگو
استفاده مناسب از فضای منفی در طراحی لوگو می تواند تاثیر قابل توجهی بر عوامل تجربه کاربری زیر داشته باشد:
- خوانایی
اگر فضای کافی بین عناصر وجود نداشته باشد، خواندن آنها دشوار می شود و برای درک لوگو نیاز به تلاش بیشتری دارد. فضای نگاتیو مناسب در طراحی لوگو به خصوص فضای میکرو این مشکل را حل کرده و این روند را طبیعی تر می کند. بنابراین فضای منفی مستقیماً بر اثربخشی توپوگرافی در لوگو تأثیر می گذارد. در موسیقی، مکث ها نقشی مشابه صداها دارند. در مورد خواندن هم همینطور است: فضاهای مناسب خواندن متن را آسانتر میکنند.
- گزارش توجه
فضای منفی کافی در طراحی لوگو سلسله مراتب بصری را افزایش می دهد و به کاربران اجازه می دهد تا روی عناصر کلیدی تمرکز کنند.
- برندسازی
اگر دستورالعملهای طراحی لوگو را بررسی کنید، متوجه میشوید که طراحان فضای منفی را در اطراف آن تنظیم کردهاند تا بتوان آن را به درستی درک کرد. عدم رعایت این قوانین برای عملکرد بصری مضر است.
- ماهیت منبع
فضای منفی در لحن طراحی لوگو تاثیر دارد. به عنوان مثال، منابع خبری فضای منفی کمتری در صفحه اصلی نسبت به وبلاگ ها برای تنظیم لحن و این تصور که پلت فرم پر از داده هایی است که به صورت پویا ظاهر می شوند، خواهند داشت.
استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو
تعامل بین فضای مثبت و منفی کلید ایجاد علاقه بصری و طراحی لوگوی خوش ترکیب است. فضای مثبت و منفی می تواند عناصر زیر را در طراحی ایجاد کند:
سرعت
فضای مثبت و منفی از طریق الگوها و تکرارها باعث ایجاد حس ریتم و حرکت در طراحی لوگو می شود. فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو به بیننده کمک می کند تا مفهوم و ریتم لوگو را بهتر درک کند.
تعادل
فضای منفی فضای مثبت را متعادل می کند تا لوگو بینندگان را تحت تاثیر قرار دهد. فضای مثبت جایی است که شلوغ می شود، در حالی که فضای منفی یک منطقه آرام در طراحی لوگو است. استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو می تواند به جلب توجه به نکته اصلی کار کمک کند.
تمرکز
یک لوگو برای موثر بودن نیازی به بارگذاری ندارد. ترکیب بندی با فضای منفی زیاد ممکن است ساده تر از ترکیب بندی با فضای مثبت بیشتر باشد. با این حال، فضای منفی در طراحی لوگو به بیننده اجازه می دهد تا به سرعت نقطه کانونی را تفسیر و درک کند.
ذیل
هنگام طراحی لوگوهای سه بعدی روی سطح دو بعدی، فضای منفی اطراف سوژه اصلی آن را برجسته می کند و به آن ابعاد می بخشد.
آخرین جمله
درک مفهوم و معنای فضای منفی در طراحی لوگو یکی از موارد حیاتی است که به لوگوی شما ریتم و تناسب استثنایی می دهد. لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شود که تاثیر مثبتی بر روی مخاطب داشته باشد. بنابراین در این مقاله ابتدا سعی کردیم فضای منفی را برای درک بهتر توضیح دهیم و سپس به اهمیت استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو پرداختیم.
پیشنهاد خواندن مقالات: