طراحی لوگو مسکات چگونه است؟
- طراحی لوگو مسکات چیست ؟
- زمان مناسب استفاده از طراحی لوگو مسکات ؟
- طراحی مسکات
- مراحل طراحی لوگو مسکات
- مسکات چه کاربردهایی دارد؟
- تأثیر مسکات بر برند
- مسکات در خارج
- مسکات در ایران
طراحی لوگومسکات چیست و چه تاثیری در برند دارد؟
لوگو مسکا ،یک شخصیت طراحی شده برای برند مشتری است،که میتواند معرف آن برند باشد. هر نوع شرکتی میتواند از طراحی لوگو مسکات برای بازاریابی قوی خود استفاده کند. در این روش طراحی لوگو، برندها با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا غیر جاندار و یا هر خلاقیت دیگری اقدام به خلق یک شخصیت مینمایند که این شخصیت در آینده تبدیل به داستان آن برند خواهد شد. لوگو مسکات یک لوگوی منحصربهفرد است که کمکم میتواند تبدیل به یک طرح نوستالژی برای کاربران آن منطقه و حتی فرا مرزی شود و از این پس هر کس با دیدن این طرح به یاد شرکت مذکور خواهد افتاد.
طراحی لوگو مسکات چه اصولی دارد و چقدر میتواند روی برندینگ شما تأثیر بگذارد، در ادامه به آن میپردازیم.
چه زمانی از طراحی لوگو مسکات استفاده میشود؟
مهمترین تارگت از یک تیزر تبلیغاتی، و یا یک برند ، ماندگاری در ذهن بیننده می باشد. از این رو شرکتهای بزرگ با استخدام چندین طراح خبره گرافیک و با صرف هزینههای زیاد ،به دنبال ایدههایی بسیار خاص می باشند که انها را به این هدف برساند. مسکات لوگو راهحلی بسیار سادهتر، ارزانتر و صد برابر قدرتمندتر برای این روش بازاریابی می باشد. شما با طراحی مسکات برای برندینگ محصول یا خدمات خود، اگر از یک طراح بسیار حرفه ای و قابل، استفاده نمایید و معیارهای طراحی مسکات لوگو را به خوبی رعایت نمایید، میتوانید برای همیشه در ذهن مخاطبین خود ماندگار بمانید. به عنوان نمونه: از یک نمونه طراحی لوگو مسکات موفق در ایران میتوان به ،چیتوز موتوری اشاره کرد؛ همچنین طرح عمو یادگار یکی از موفقترین نمونههای مسکات بود که برای همیشه داستان ایران رادیاتور را در ذهن ایرانیان ماندگار کرد.
تاریخچه طراحی لوگو مسکات
داشتن نگاهی به تاریخچه و ریشه کلمه مسکات نشان میدهد که این واژه در قرن نوزدهم میلادی برای یک نمایش اپرا در فرانسه که نام آن (La mascotte) بود،گرفته شده است. بعد از آن واژه مسکات وارد فرهنگ طراحی و تبلیغ شد.دقیقا نمیتوان تشخیص داد که مسکات اولین بار کجا و چگونه انتخاب شده است. اولین لوگو مسکاتی که برای کاربرد تجاری به معنای امروزی آن مورد استفاده قرار گرفته است مکس پاکتین بوده است که لقب شاهزاده دلقک بیسبال را داشت. جالب است بدانید این فرد یک بازیکن بیسبال بود. کارکرد این کاراکتر واقعی این بوده است که با رقص و حرکات موزون، تماشاچیان را مجذوب میکرد. تماشاچیان از کاراکتر او استقبال کردند و توانست محبوب شود. بعد از آن شهرت بود که تبدیل به لوگویی برای تبلیغ بیسبال شد و این کار را به عنوان حرفه خود انتخاب کرد. پس از آن بسیاری از برندها شروع به استفاده از مسکات به عنوان الگوی برند خود کردند.
انواع مسکات
- کاراکترهای انسانی
مسکاتهای انسانی میتوانند برگرفته از شخصیتهای واقعی یا اسطوره ی باشند. گاهی هم کاملاً خیالی که با توجه به شخصیت و حالوهوای برند طراحی میشوند.
- کاراکترهای حیوانی
این نوع مسکاتها نسخههای طراحیشده از حیواناتی هستند که رفتارهای انسانی در طراحیشان به انها نسبت داده میشود.
- کاراکترهای اشیا
استفاده از اشیا یعنی کاراکترهایی،غیر از انسان و حیوان برای مسکات چندان رایج نیست؛ چون بازی با آنها و رفتار و حرکت انسانی به آنها بخشیدن کمی مشکل خواهد بود. بااینحال، شرکتهایی هستند که از این نوع کاراکتر برای برند خود استفاده میکنند.
مسکات مناسب چه برندهایی است؟
یکی از مزیتهای اصلی طراحی لوگو مسکات، در این است که هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. و هر برندی میتواند از طراحی لوگو مسکات برای تبلیغ برندینگ خود بهره ببرد. وجود تجربیات موفق در میان برندهای گوناگون مانند شرکتهای غذایی، الکتریکی، تولید لوازم خانگی، شبکههای تلویزیونی، شرکتهای تجاری، تولیدکنندههای لباس و محصولات ورزشی و حتی همایشها و مسابقات و .. باعث شده تا امکان استفاده از این نوع لوگو برای هر شرکتی و هر برندی ایجاد شود.
ویژگیهای یک لوگو مسکات موفق
اگر به دنبال مسکاتی هستید که بیشترین تاثیر را برای معرفی برندتان داشته باشد باید مواردی را در زمان طراحی آن باید درنظر بگیرید که این تاثیر را پر رنگتر کند. ما در اینجا ویژگیهای یک مسکات مناسب را به شما میگوییم تا شما را در طراحی کاراکتر مورد نظرتان یاری دهد.
- یک مسکات خوب باید قابلیت ماندگاری در ذهن را داشته باشد. شخصیت مورد نظر شما باید اورجینال و قابل شناسایی باشد.
- انعطاف پذیری و سازگاری کاراکتر با فضاهای مختلف طراحی
- ارتباط فضای برند و فضای طراحی مسکات
- ظاهر زیبا دلنشین کاراکتر