مقدمه ای برای تایپوگرافی
طراحی تایپو گرافی در تبریز
تایپوگرافی یا همان نویسه نگاری که از جنبه های هنری نیز برخوردار باشد،سبکی از طراحی لوگو میباشد یعنی هنر چیدمان حروف (حروف نگاری) برای به نمایش گذاشتن طرح و کانسپتی از برند مشتری .این هنر در اصل چیدمان زبان حروف به شکلی ارتقا یافته از اهمیت ویژه گی بصری یک حرف یا حروف به منظور،نزدیک کردن قالب نوشتاری به شکل تصویر و همچنین نحوه ی چینش حروف در قالبی معنادار یا صرفا دکوراتیو میباشد.در دنیای امروزه پروژه های چاپ پوستر و انواع تبلیغات که در شکل های گوناگون به نمایش در می آیند، اکثرا به سبک تایپوگرافی به انجام می رسد، از این رو مجموعه ی هانی گرافیگ یکی از استودیوهای شناخته شده طراحی لوگو در تبریز است که در طول این سالهای اخیر فعالیت های گسترده ای را در این زمینه داشته و پروژه های نفیس و فراوانی را به ثمر رسانیده است. که نمونه آثار طراحی لوگو در تبریز این مجموعه با زیر شاخه تایپوگرافی پیوست مقاله گردیده است.
- تایپوگرافی چیست؟
- لوگو تایپوگرافی چیست؟
- لوگو نوشتاری چیست؟
- انواع لوگو تایپوگرافی ؟
- لوگو تایپ یا لوگو تایپوگرافی؟
تایپوگرافی چیست؟
درلغت نامه برای واژه ی تایپوگرافی معنا های گوناگونی را می توان یافت،در ادامه چند تا از آنها را برای شما مخاطبین عزیز ذکر خواهیم کرد. تا بیشتر و کامل تر با واژه ی تایپوگرافی آشنا شوید.همانطور که در بالای مطالب اشاره داشتیم.تایپوگرافی یک هنرچینش تایپ برای دستابی به یک زبان تصویری میباشد.برای رسانه های چاپی تایپوگرافی یک هنر پردازش متن بحساب می آید.موضوعاتی مانند انتخاب درست و طرح ریزی تایپ برای چاپ براساس تایپوگرافی می باشند.
طراحی لوگو در تبریز
طراحی لوگو در تبریز تایپوگرافی حسین
در این تصویر هم که یکی دیگر از نمونه های استودیوی هانی به نمایش گذاشته شده است مفهوم خاصی را به بیننده انتقال می دهد. در اینجا کلمه ی حسین به شکلی تیز و برنده علاوه بر زیبایی و جذابیتی که در آن نهفته گردیده نمادی از شمشیر و مبارزه می باشد طراحی شده، انتخاب رنگ قرمز به این ایده شدت زیادی بخشیده و دو فرم (ح) و (ن)را به شکلی مشابه و تکراری طراحی نمودند تا بتوانند توازن فرم را در این طراحی لوگو برقرار نمایند.
بنابراین با احتساب مطالب بالا با صراحت می توان گفت که تایپوگرافی جنبه ی هنری نیز دارد. و در این زمینه همه ی طراحان می کوشند با ایجاد تغییرات در چینش هایی همچون عناصر متن که شامل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف ، فاصله ی خطوط ، پاراگراف بند و دیگر موضوعاتی که از دسته ی زبان بصری می باشند را برای طراحی تایپی استفاده بکنند.تایپوگرافی را می توان در حوزه های هنری مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و….. که فعالیت های گسترده ای دارند بکار برد.باید توجه داشته باشیم که خطاطی و دست نویسی با تایپوگرافی متفاوت هست هرچند که یک طراح تایپوگرافی می تواند از خط و دست نویسی نیز در طراحی تایپوگرافی خود بهره کافی را ببرد.عده ای از افراد به این باور هستند که طراحان وظیفه انتقال دادن افکار و ایده هایی که در ذهن موجود هست را دارند و پیام موضوع را در آثار خودشان بصورت تصویری و حروف قرار می دهند. در حال حاضر خط در روند تحولات مدرن طراحی لوگو وظایف خود را تنها به صورت خوانایی و سهولت نمی گذاراند و به مرور زمان به تصویری زیبا و جذاب تغییر می یابد.یعنی در گام نخست یک نوشته را قبل از اینکه بخوانند مفهوم و حس آن را بیان می کند. و با گسترش تایپوگرافی می کوشند در تقویت آن که اهمیت بصری می باشد را بارزتر کنند و منجربه نزدیک شدن نوشته به تصویر گردند.
بعضی از کارشناسان این حوزه تایپوگرافی را با خط نگاره ،خط نگاری ،کالیگرافی و طراحی حروف هم ردیف می دانند.
تایپوگرافی را هنرگرافیکی نیز بحساب میاورند بطوریکه بدنه ی آن را به شکلی در می آورند تا حروف موجود درآن با تغیراتی ،برای کشف ویژه گی های بصری حروف اعمال گردیده و به نحو احسن استفاده شوند.اما طراحی حروف مفاهیم خاص خود را دارند که طراحی الفبایی را بیان کرده و قابلیت تایپی متفاوتی را شامل میشوند، به صورتی که شاید اهداف دیگری را پیشه روی خود داشته باشند دقیقا بر خلاف وظیفه ای که در دنیای سنتی به خط واگذار شده است.
طراحی لوگو نوشتاری شامل دو سبک کلی است :
- طراحی لوگو نوشتاری در سبک مونوگرام
- طراحی لوگو نوشتاری ساده
طراحی لوگو در تبریز
طراحی لوگو در تبریز آموزشگاه سها
نمونه ی طراحی لوگو در تبریز کلمه سها به معنای پرواز می باشد و همینطور که در تصویر نیز ملاحظه می فرمایید طراحان استودیو هانی با ایده ناب خود کلمه سها را به شکل بال پرنده به نمایش گذاشته تا همه اهداف و مهفوم آموزشگاه زبان را در همان نگاه اول به بیننده انتقال دهد و با تکرار فرم آنرا به برگ کتاب تشبیه کرده است.خط می تواند به آسان ترین و خواناترین شکل مفهوم فرم را یک جا به بیننده القا کند. در حال حاضر هنرمندان جذابیت تصویری و مفهوم را به صورت همزمان در یک اثر خلق می کنند.
در ادامه به روشهایی که میشود با آنها در تایپوگرافی گرافیک زیبایی خلق کرد رانام میبریم.
- تغییر شکل در حروف (دفرماسیون)
- اغراق در حروف (اگزجریشن)
- ساده سازی حروف (استیلیشن)
تغییر و تحولات فرمی خط در ایران بیشترنشات گرفته از سرلوحه های روزنامه ها می باشد و اکثر خوشنویسان که در آن دوره وظیفه ی طراحی عنوان نشریات را بر عهده گرفته بودن به این موضوع مهم آگاهی داشتن که بایستی برای طراحی عنوان یک زبان بصری مدرنی را کشف کرد. آنها برای نگارش عنوان از خطوطی مثل طغری و نستعلیق بهره می گرفتند و در ترکیب و اتصالات این دو خط تغییراتی را اعمال نهادن البته اگر به تاریخ خوشنویسی ایران نگاه کنیم نمونه های زیادی از این دسته تلاش هایی که در دوره های گوناگون بودن می توان یافت، تلاش ها و زحماتی که برای نوشتار صورت گرفته است و در آن خط و نقاشی را به شکل هماهنگ و نظم درهم آمیخته اند. در اصل عنوان نوعی ویترین بحساب می آیدکه نماینگر فضا و روحیه ی مطالب است. در عصر امروزی ازاهمیت کمتری بر خور دار می باشد.
طراحی لوگو در تبریز لوگوی هواپیمایی دنا
این طراحی لوگو که برای هواپیمای دنا انجام گرفته است توسط طراحان حرفه ای استودیو هانی گرافیک ایده پردازی شده است، همانگونه که ملاحظه می کنید کلمه دنا در مرکز این لوگو قرار داده شده و با حفظ تعادل گولو که به شکل باستانی (فربهر) بوده و با وجود اینکه اندکی تغییرات در آن اعمال شده از معنای خاص خود پیروی می نماید. در این فرم که نمادی از پرواز و شاخ در آن گنجانده شده مفهوم قدرت و یکه تازی را به مخاطبین خود انتقال می دهد و به راحتی میتواند با آنها ارتباط برقرار نماید.در راستای انتقال هرچه بیشتر پیام و ارتباط برقرار کردن به صورت زبان بصری نسبت به نوشتاری طبیعی می باشد و بیشتر افراد بر این باورند که حروف است که بشکلی در هم آمیخته بکار رفته می شود در صورتی که در تایپوگرافی اینطوری نیست.،در واقع تایپوگرافی به منظور کشف اهمیت های بصری حروف معنا یافته است و مهفوم جدیدی را بیان می کند.
متاسفانه در جامعه ی ما از ارزش های هماهنگی شکل و حروف که دارای موضوع خاصی می باشد ارائه نشده اند تا افراد بتوانند بدرستی آن را بشناسند، تنها عده ای کمی از این افراد به این نکته اشراف دارند. در هر حال باید در انتخاب شکل میزان دقت بیشتر باشد طوری که هماهنگی تصویری بین محتوا و شکل حروف برقرار گردد.و این کار موجب برقراری درک مطلوب و جذابیت بیشتر برای مخاطبین میشود.اگر تمامی کارهایی که در این حوزه صورت گرفته را مرور کنیم «کیوستی واریس» بهترین مثالی می باشد که می توان به آن اشاره داشت. همانطور که می دانید کیوستی واریس چشم انداز فنلاند و گذشته آن را که برای بیشتر افراد کاملا شناخته شده هست سرآغاز طراحی هنری و گرافیکی فنلاند می دانند و چند شخصیت دیگه ای در کشورخودمان در این حوزه فعالیت های گسترده ای داشتند که اثار زیبا و جذابی را خلق کردنند.
- یکی از معروف ترین این طراحان مسعود نجابتی هست، ایشان در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰م) فونت پریشا را طراحی کردند که توسط یکی از شرکت های معتبر آمریکا منتشر شد و چندین اثری که از مسعود نجابتی که سالهاست در ذهن افراد جامعه گرافیک مانده و نسل های آینده نیز از اثرات آن بهره خواهند برد، که در تاریخ تایپوگرافی این کشور ثبت شده اند.
- یکی از شخصیت های معروف دیگر این حوزه که همیشه از ایشان به نیکی یاد می گردد سید محمد احصائی هست، پیش از پنجاه سال در حوزه های خوشنویسی، نقاشی ، گرافیک فعالیت های گسترده ای داشتن، ایشان یکی از پایه گذاران نقاشی خط در دوره معاصر ایران بحساب می آیندو مجموعه نقاشی خط هایی که توسط ایشان خلق گردیده اعتبار جهانی یافته است.
- یکی دیگر از این شخصیت های برجسته و معروفی که از دیار آذربایجان و شهر تبریز(طراحی لوگو در تبریز) هست،کسی نیست جز رضا عابدینی ایشان عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و حتی انجمن بین المللی طراحان گرافیک هستند.و نامشان همواره در زمینه ویرایش کتاب جدید تاریخ طراحان گرافیک که به تالیف تیلیب بی مگز بوده همراهی کرده است.
تعریف دفرماسیون
دفرماسیون در دنیای کاریکاتور به معنای تغییر فرم و اغراق و حتی زشت سازی شناخته شده است و با اینکه هر از چند گاهی در آثار کهن نیز مشاهده گردیده، نسبت به جزئی از مفاهیم مدرن هنر تبدیل شده است.در اصل تغییر و دستکاری در فرم های طبیعی یکی از اساس و پایه های مهم این تکنیک شمرده می شود. این ترفند شاید در هنر نقاشی و مجسمه سازی معروف تر از سایر هنرها باشد،که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است،با این همه در زمینه ی هنر تایپوگرافی کاربرهای فراوانی را به خود جلب کرده است ، یکی از تکنیک هایی هست که از محبوبیت خاصی در میان طراحان تایپوگرافی دارد. هر کاری که در آن حروف از شکل و فرم اصلی منحرف گردد یا به اصطلاح خودمان دفرمه شود می توان آن را نوعی دفرماسیون دانست،یعنی هنگامی که در حروف مواردی همچون کشیدگی ، کج کردن حروف ، شکستن ، پیچیدن یا خمیدن و… پیش از حد البته برای القای مفهومی به صورت عمدی، اعمال شوند همه از تکنیکهای دفرماسیون هستند.
طراحی لوگو در تبریز فروشگاه ماه
یکی دیگر از نمونه طراحی لوگو در تبریز متعلق به استودیو هانی گرافیک ،در این تصویر همانطور که مشاهده میکنید لوگو “موبایل ماه”، اسم فروشگاهی می باشد که این لوگو مربوط به آن است. موبایل هست که به شکلی کاملا زیبا و جذاب در قالب تایپوگرافی طراحی شده است، طراح کلمه ماه و موبایل را به طرز جذاب و حرفه ای در هم آمیخته و یک نمونه ی موفق از تایپوگرافی را به ثمر رسانیده است. علاوه بر این آغاز و پایان کلمه با یک چرخش و زاویه دار شدن موجب اضافه گشتن فرم دوربین موبایل می گردد که به راحتی شکل موبایل را نیز در لوگو گنجانیده است.
همانطور که در تصویر ملاحضه می کنید طراح لوگو، در یک دفرمگی خاصی که به ع داده آن را به دایره،که نمادی از آفتاب است، تبدیل کرده است. بیننده این لوگو میتواند به راحتی با هدف و ایده این مجموعه ارتباط برقرار کند. علاوه بر طراحی تایپوگرافی انجام شده، استفاده از عنصر رنگ نیز به طراحی لوگو قوت بیشتری بخشیده است، تا افراد در همان نگاه اول با مفهوم آن ارتباط بهتری بگیرند.
کالیگرافی چیست؟
بدلیل هم ریشه بودن تایپوگرافی با خوشنویسی و نوشتن ،توضیح و شرح خوشنویسی یا همان کالیگرافی برای درک بهتر مفهوم تایپوگرافی الزامیست.این عنوان به اصطلاح به روش خاصی از نوشتن حروف گفته می شودکه در آن حروف باهم در آمیخته و ترکیب بندی خاصی را ارائه میدهند. کالیگرافی را می توان از جنبه هایی همچون هنر، نقاشی ، خط و سایه نیز بررسی کرد،در این زمینه زبان فارسی آثار بسیار فاخر و معروفی را به جهان معرفی کرده است.از جمله نستعلیق که بعنوان عروس خطوط اسلامی از آن یاد میشود. درکالیگرافی همانطور که می دانید چندین سال قدمت دارد و هنرمندان فعال در این زمینه برای اجرا و پیاده سازی آثار خودشان از قلم و مرکب استفاده کرده قواعد و نظم خاصی که مخصوص خودشان می باشد را پیروی می کنند.
طراحی لوگو در تبریز لوگو مدبر افرا طب سیستم
همانطور که در این تصویر ملاحظه می فرمایید طراح استودیو هانی برای طراحی کلمه مدبر که نشات گرفته از اسم شرکت مربوطه می باشد از تخصص این مجموعه یعنی “طراحی مدارهای الکترونیکی” استفاده کرده همچنین قسمت فضاهای خالی گولو را با فرم های مدار به بالانس رسانیده است. علاوه بر دو چندان کردن زیبایی این لوگو تاکید بر هویت گولو را که مفاهیم و خدمات شرکت مربوطه را به افراد انتقال می نماید ارائه نمودند تا همه مشتریان به آسانی هر چه بیشتر با نوع خدمات این شرکت کارآفرین آشنا بشوند.
رابطه گرافیک و تایپوگرافی
اگر برگردیم به گذشته و تاریخ تایپوگرافی را مرور کنیم بایستی زمانی را یاد آوری شویم که صنعت چاپ در زمینه انتشار کتاب با گسترش فراوانی مواجه شد و بخاطر اینکه حروف از جنبه های زیبای شناختی بیشتری برخوردار باشد سعی بر آن می شد که شکل و فرم حروف را کمی تغییر دهند.با وجود گذر زمان هنوزم این حس در انسان وجود داردکه باید در حروف تغیراتی اعمال شودو به صورتی که می کوشند از طریق تایپوگرافی جذابت و زیبایی خاصی به حروف دهند، تا مخاطبین را بیشتر از همیشه به خود جلب نمایند. در کشورمان ایران نیز سالهاست که از تایپوگرافی در انواع طراحی پوستر و لوگوها استفاده میشود. موضوع با همیت در تایپوگرافی ، خوانا بودن حروف می باشد بیشتر طراحان تایپوگرافی از خط و خوشنویسی در طراحی های خود بهره برده اند. امروزه بیشتر تایپوگرافی جنبه هنری بیشتری نسبت به سابق به خود گرفته است.
تاریخچه ی تایپو گرافی در ایران
طراحی لوگو در تبریز(هانی گرافیک)
تایپوگرافی در آثار گرافیکی همراه با تصاویر و حروف، وظیفه ی پیام رسانی را بر عهده می گیرند.و بیشتر موارد پیام نوشتاری با بهره گیری از حروف و متن به گونه ای ارائه می گردد که تلفیقی از شکل (فرم) به همراه تصویر باشد. مکتبهایی که خوشنویسی در گرافیک بجا گذاشته عبارتنداز: تایپوگرافی ، خط نگاری و خط نگاره را میتواند برشمرد.دراوایل قرن بیستم بود که هنر گرافیک با پا نهادن به فضای جدید و همراهی با تکنولوژی مدرن جای ویژه ای را در هنر و صنعت برای خود با کرد.این هنر با چالشهای فراوانی رو برو شد. در ایران نیز کاربران از این قاعده مستثنی نبودن یعنی همه کاربرانی که در حوزه طراحی حروف فعالیت های گسترده ای داشتن به این صورت بود.
در عصر امروزی ترفندهای گوناگونی در این راستا یعنی چاپ و گسترش تکنیک های آن طراحی گردیده است، الخصوص با به روی کار آمدن سیستم کامپیوتری ، انواع چاپ های دیجیتالی و با طراحی فونت های مدرنی که هر کدام زیبایی خاصی به اثر می بخشید، دست هنرهای طراحی و گرافیکی را باز نگه داشت و در تمام حوزه های تایپوگرافی مطرح شد.
تایپوگرافی در فیلم
با هم به بررسی چندپوستر معروف از سینما ایران میپردازیم که در آنها از تکنیک تایپوگرافی استفاده شده است.
طراحی لوگو در تبریز
فیلم هامون
فیلم هامون در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شد.هامون نام فیلم اجتماعی سورئالیستی هستکه در آن بازیگران مطرحی همچون خسروشکیبائی، عزتالله انتظامی، فتحعلی اویسی ، ایفای نقش نمودندو با داشتن داستانی جذاب همچنان در ذهنها باقی مانده است.این فیلم علاوه بر بهره مند بودن از کارگردان حرفه ای و بازیگران نام آشنا از پوستر جذابی نیز برخوردار بودکه با بکارگیری مناسب تایپوگرافی دراین پوستر موفقیت های این فیلم را دو چندان نمود.این پوستر زیبا به دستان ابراهیم حقیقی که خودشان یکی از بهترین طراح گرافیک ، عکاسی ، مدیر هنری ایران بودند و عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک و همچنین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران می باشند طراحی شد.که توانستن در آن زمان اثری زیبا و نفیسی را خلق نمایند،تا موجب جذب هرچه بیشتر مخاطبین سینما شده وآنها را به پای پرده سینما بکشاند.
فیلم گاو
فیلم گاو ساخته ۱۳۴۸ به کارگردانی داریوش مهرجوئی، و به قلم غلام حسین ساعدی و خود داریوش مهرجوئی نوشته شده است. از پوستر جالب و زیبایی این فیلم که با وجود ساده بودن آن توانسته بود با بکارگیری مناسب از تایپوگرافی علاقمندان زیادی را به خود جلب نماید.این پوستر به دستان پرتوان مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی و در سر سالن ها به نمایش در آمده بود.
فیلم آتابای
فیلم آتا بای به کارگردانی ، تهیه کنندگی نیکی کریمی و به نویسندگی هادی حجازی در سال ۱۳۹۸ انتشار یافت. در کنار همه ی موفقیت های فیلم، پوستر این فیلم نیز به دست یکی از استادان طراح گرافیک به نام محمد حسین هوشمندی طراحی شد که یکی از طراحان برجسته ایران بحساب می آیند.با بکارگیری مناسب و اصولی از تایپوگرافی یکی از عوامل موثری بودکه پوستر این فیلم را موفق کرد.
طراحی لوگو در تبریز