دلایل تغییر لوگو
Slack اخیراً لوگوی شرکت خود را تغییر داده و با این کار سر و صدای زیادی در بین مردم ایجاد کرده است و مانند همه موارد مشابه و تغییر لوگوی شرکت، پس از یک ماه تمام سروصداها با آرامش از بین رفت.
ما در هانی گرافیک این مقاله را در زمینه طراحی لوگو در تبریز خدمت شما ارائه داده ایم که چرا شرکت هایی مانند Slack تصمیم می گیرند لوگوی خود را تغییر دهند. دلایل زیادی وجود دارد، اما همه آنها خوب نیستند. در این مقاله به برخی از آنها اشاره می کنیم.
دلایل تغییر لوگو
۱- تغییر استراتژیک:
یکی از دلایل طلایی و مهم تغییر لوگو می تواند تغییر استراتژی باشد. اگر تغییر جهت، تحول یا به طور خلاصه، شرکت به شکل معقولی تغییر کرده است، بهترین زمان برای تغییر لوگو و بیان تغییرات جدید است، اما لازم است بدانید که تغییر لوگو لزوما به منظور تغییر استراتژی یا تکامل به سمت موفقیت نیست.
Airbnb: این شرکت با لوگوی قدیمی خود پیشرفت های مهمی انجام داده است. اما پس از انجام برخی کارها برای تعیین موقعیت برند، تصمیم گرفتند لوگوی خود را در سال ۲۰۱۴ تغییر دهند تا تغییرات را منعکس کنند. آنها به یک شرکت با تجربه تبدیل شده اند. در ابتدا پس از تغییر لوگو، بحث و جدل های زیادی بین مردم به وجود آمد، اما در نهایت تغییر لوگو به فراموشی سپرده شد و اکنون هیچکس در مورد آن صحبت نمی کند و مردم آن را پذیرفتند.
نتفلیکس: از زمان آغاز به کارش در سال ۱۹۷۷، نتفلیکس دستخوش تغییرات زیادی شده است. از فرمت DVD به گسترش بین المللی رفت. با این حال، موضوعی که مسیرها را به هم پیوند می دهد محتوا است. در سال ۲۰۱۲ آنها نتفلیکس اصلی را راه اندازی کردند، بنابراین این برند مجبور شد راهی برای جدا کردن دو طرف پیدا کند. مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا حتی از اصطلاح (Netflix of…) برای توصیف سرویس پخش بازی آینده خود استفاده کرد. که از ویژگی های فشرده سازی مطالب جمع آوری شده استفاده می کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، نتفلیکس لوگوی خود را در سال ۲۰۱۴ به عنوان راهی برای سیگنال دادن به تغییر طراحی کرد.
اوبر: زمانی که دارا خسروشاهی به سمت مدیرعاملی اوبر رسید، باید کارهای زیادی برای مرتب سازی مجموعه انجام می شد. در زمان تراویس کلنک، بنیانگذار و مدیر عامل سابق، این شرکت با مسائل زیادی مانند رفتار نامناسب مواجه شد. علاوه بر این، اوبر شروع به خرید یا شراکت با گزینه های حمل و نقلی غیر از خودرو کرده است. هدف اوبر از لوگوی جدید ارسال پیامی به رانندگان، مسافران، وال استریت و مصرف کنندگان بود که اکنون اوضاع متفاوت است.
۲- ضعف در ساخت لوگوی اصلی
نتفلیکس: ضعف لوگوی اصلی می تواند دلیلی جدی برای تغییر لوگو باشد. بهترین مثال در این مورد اولین لوگوی نتفلیکس در سال ۱۹۷۷ است. طراحی اولیه این لوگو نام را به دو قسمت تقسیم می کند، کلمه اول قسمت دوم با حروف بزرگ (F) و قسمت اول نام به صورت حلقه نشان داده می شود. از فیلم این طرح با فروش یا اجاره دی وی دی ها مشکل ساز شد. هیچ چیز در مورد آن به نظر خوب اجرا نشده بود. ۲۰۰۰ طراحی مجدد انجام شد و در نهایت لوگوی معرفی شده دارای رنگ قرمز پررنگی است که بیانگر صحنه تئاتر است و کل لوگو بدون چسباندن به قاب نمایش داده شد. از این جهت هوشمندانه است که وقتی در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد نیازی به اصلاح نداشت.
اپل: مثال خوب دیگر کامپیوترهای اپل است. لوگوی اولیه بیش از حد تزئین شده، طراحی شده توسط یکی از بنیانگذاران، بسیار قدیمی به نظر می رسید. این لوگو طرحی از اسحاق نیوتن بود که زیر درخت سیب نشسته بود. نیازی به گفتن نیست که این طرح برای یک شرکت فناوری اطلاعات که هدفش ساختن آینده است مناسب نبود. این لوگو بعد از یک سال تغییر کرد.
۳- یکنواختی برند
ثبات برند زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت از لوگوی خود خسته شود. دلیل آن می تواند این باشد که آنها هر روز لوگو را دیده اند و از آن خسته شده اند. این قطعا یکی از دلایل بسیار بد برای تغییر لوگوی شماست.
یکی از دلایل این است که در مورد یک شرکت بزرگتر و قدیمی، تشخیص لوگوی که به برند این شرکت کمک کرده است دشوار می شود. دلیل دیگر این است که باعث حواس پرتی و انحراف ناخواسته منابع به چیزهایی می شود که به پیشرفت تجارت کمک نمی کند.
گپ: گپ نمونه خوبی از شرکتی است که از یکنواختی لوگوی خود رنج می برد. در سال ۲۰۱۰ آنها لوگوی جدیدی را عرضه کردند که مورد تمسخر گسترده قرار گرفت. دلیل اینکه آنها لوگوی خود را تغییر دادند این بود که از برند خود خسته شده بودند. آنها در فکر بهروزرسانی لوگوی خود بودند، اما تغییری اساسی در روش کسب و کار خود ایجاد نکردند. نیازی به گفتن نیست که این تغییر بر مردم تأثیری نداشت و آنها به لوگوی قدیمی که حاوی ارزش های برند بود بازگشتند.
پپسی: در سال ۲۰۰۹، پپسی، دومین برند بزرگ نوشابه در جهان، تصمیم گرفت در همین زمان لوگوی خود را تغییر دهد. بنابراین آنها یک میلیون دلار برای طراحی مجدد هزینه کردند که منجر به لوگوی جدیدی شد که بسیار شبیه به لوگوی قدیمی بود. هیچ تغییر استراتژیک و هیچ تغییر اساسی در کسب و کار وجود نداشت و آنها فقط فکر می کردند زمان تغییر لوگو فرا رسیده است.
۴- لوگو را برای جلب توجه تغییر دهید
مهمانی خانه: نه فقط در مهمانی های خانگی زیرا بسیاری از تازه کارها این کار را انجام می دهند، بلکه در سال ۲۰۱۸ احساس می کردند که نادیده گرفته شده اند، بنابراین آنها لوگوی خود را تغییر دادند تا کمی مورد توجه قرار گیرند. این فرآیند تا حدودی موثر بود، اما با توجه به اینکه هیچ استراتژی استراتژیک خاصی پشت تغییر لوگو وجود نداشت، دوباره نسبتاً بی اهمیت بود.
۵- مدیریت جدید
یک جهت جدید لزوما دلیل بدی برای تغییر لوگو نیست، با این حال، یک نگاه و دیدگاه جدید می تواند به یک لوگو مشکل دار که تا کنون مورد توجه قرار نگرفته کمک زیادی کند.
اما اغلب، این تنها راهی است که برخی افراد می توانند مدیر عامل، مدیر ارشد اجرایی یا معاون بازاریابی خود را اعلام کنند.
گوگل: در مورد گوگل، لوگو مدت کوتاهی پس از انتخاب ساندرا پیچای به عنوان مدیرعامل گوگل تغییر کرد. اکنون که این شرکت با محصولات و خدمات مختلف خود را از گذشته متمایز کرده است، آنها گفتند، و اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که به عنوان دلیل شماره یک ذکر شود، اما به گفته آنها، مدرن کردن لوگو بود.
۶- لوگوی اشتباه برای برند
اوبر: گاهی اوقات فرآیند طراحی مجدد لوگوی خود را انجام می دهد تا به دنبال موقعیت برند باشد که از نظر موقعیت یابی به شدت کم ارزش بوده است. نمونه بارز طراحی مجدد Uber شامل طراحی اولیه تراویس کالانک، مدیر عامل شرکت بود. او می گوید که وقتی صحبت از طراحی مجدد می شود، گرما، رنگ ها و همه اینها نشان دهنده برند جدید است. زمانی اتفاق می افتد که شما خود را بشناسید. این یک سیگنال واضح است که او و تیمش در تاریکی در تلاش برای یافتن نور در مورد برند هستند.
برای کسب مشاوره رایگان در زمینه طراحی لوگو در تبریز با مشاوران هانی گرافیک تماس بگیرید: ۰۹۳۷۹۰۵۰۴۲۱
تغییر لوگوی Slack چطور؟
چه چیزی باعث شد تغییر طراحی لوگو Slack کاهش یابد؟ و این تجارت کجا اشتباه کرد؟ بسیاری از افراد بر این باورند که دلیل تغییر لوگوی Slack دلیل شماره ۳ است که همان ثبات برند است.
اما اگر هر یک از پست های وبلاگ این شرکت را بخوانید، به این نتیجه خواهید رسید که شاید دلیل شماره ۲ این باشد. لوگوی قدیمی طیف رنگی پیچیده ای داشت که سازگاری و درک آن را دشوار می کرد.
آخرین کلمه
تنها زمان معقولی که یک شرکت می تواند لوگو را تغییر دهد زمانی است که لوگو از ابتدا طراحی بدی داشته باشد یا شرکت در مسیر پیشرفت خود تغییر بزرگی در استراتژی داشته باشد و برای نشان دادن آن تغییر و ارسال سیگنال به مردم، طراحی لوگو مد نظر گرفته می شود در غیر این صورت، دلایل دیگر تغییر لوگو غیر منطقی و اتلاف وقت و هزینه اضافی خواهد بود.
پیشنهاد خواندن مقالات: