علامت یا لوگوی شرکت شما تعریف برند یا هویت شما نیست. طراحی هویت، برندسازی و طراحی لوگو هر کدام تعریفی متمایز دارند که در مجموع یک تعریف منحصر به فرد از یک محصول یا کسب و کار را ایجاد می کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بین «هویت، برند و لوگو» تفاوت وجود دارد، اما مقاله خاصی در این زمینه وجود ندارد. در این مقاله سعی شده است تفاوت این سه مفهوم به وضوح بیان شود.
برند چیست؟
اثرات عاطفی یک سازمان که به عنوان یک کلیت دیده می شود.
برندسازی چیست؟
باید اذعان کرد که برند مفهوم ساده ای نیست و مقالات و کتاب های زیادی در مورد آن نوشته شده است، اما اگر بخواهیم تعریفی مختصر و واضح از برند ارائه کنیم باید گفت که این یک شرکت، سازمان، خدمات یا محصولی است که در ذهن مشتری یا عموم مردم آشناست و مشتریان به سادگی کسب و کار این برند را تشخیص می دهند. بر این اساس باید گفت که یک گرافیست نباید برند ایجاد کند، بلکه عموم مردم باید چنین کاری را انجام دهند. وظیفه یک طراح گرافیک شکل دادن به پایه های یک برند است. برخی از افراد فکر می کنند که برند فقط شامل چند عامل مانند رنگ، فونت، شعار، موسیقی و لوگو می شود، در حالی که در واقعیت، برند بیش از چند عامل است. می توان گفت که یک برند یک تأثیر سازمانی است.
مفهوم تأثیر سازمانی به این معنی است که هر کاری که یک سازمان انجام می دهد، هر چیزی که تولید می کند و هر آنچه که مالکیت دارد باید ارزش ها و ایده آل های آن کسب و کار را به عنوان یک کل منعکس کند. حفظ و تکرار آن تأثیر، سازمانی است که نفوذ خود را در بین مردم افزایش می دهد، آن را ترویج می کند و نشان می دهد که شرکت به چه چیزی اعتقاد دارد و مأموریت و هدف آن چیست و دلیل وجودی آن چیست، نه فقط رنگ، لوگو و فونت.
به عنوان مثال، ما شرکت اپل را از نظر برندسازی در سطح جامعه تحلیل می کنیم. این شرکت یک اخلاق سازمانی انسانگرا و قدرتمند را نشان میدهد که نماد آن اراده قوی و مشارکت جامعه است. آنها این ارزش سازمانی را در تمام محصولات و خدمات خود نشان می دهند. این ارزش سازمانی به همه محصولات خلاقانه، تبلیغات و خدمات مشتری منتقل می شود. اپل یک برند انسان گرا است که به خوبی با مردم ارتباط برقرار می کند. وقتی مردم محصولات اپل را می خرند، احساس می کنند بخشی از این برند قدرتمند هستند. این ارتباط عمیق است که نشان آنها را نشان می دهد، نه فقط محصولاتشان، یا طراحی لوگوی آنها.
طراحی هویت به چه معناست؟
هویت شرکتی یکی از نقش های اصلی در تصویر برند یا تاثیر سازمانی ایفا می کند. طراحی هویت از مواد به کار رفته در شرکت بر اساس مجموعه ای از قوانین ساخته شده است. این قوانین که هویت سازمان را ایجاد می کند نشان می دهد که سازمان چگونه باید در رسانه های مختلف ظاهر شود، به عنوان مثال رنگ سازمانی یکی از قوانین هویت سازمانی است. چنین قوانینی ثبات هویت سازمان را تضمین می کند که به نوبه خود باعث می شود نام تجاری به طور کلی قابل تشخیص باشد.
پیشنهاد خواندن مقاله: نکات مهم و طلایی در طراحی لوگو
هویت یا تصویر شرکت از چندین پشتوانه بصری تشکیل شده است: لوگو (نماد کل هویت و علامت). اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و …) ابزار بازاریابی (بروشور، جزوه، کتاب، مقاله، مجله و وب سایت). محصول و بسته بندی (محصول فروش و بسته بندی همراه با محصول). طراحی لباس (لباس فرم کارکنان اداری). طراحی تابلو (برای فضاهای داخلی و خارجی). پیام ها و اقدامات (پیام هایی که از طریق ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم منتقل می شوند) و انواع دیگر ارتباط. هر نماینده تصویری از شرکت. (به عنوان مثال تقویم، ساعت، خودکار و غیره)
همه این نشانه های بصری هویت شرکت را تشکیل می دهند و باید از مفهوم برند حمایت کنند. لوگو کل هویت سازمانی و مفهوم برند را در قالب یک علامت متمایز خلاصه می کند. لوگو نماد تجاری یک سازمان است.
معنی لوگو با توجه به معنای هویت و برند
اول از همه باید بدانیم که لوگو چه وظیفه ای دارد. وظیفه لوگو شناسایی است. لوگو با استفاده از نماد، نام تجاری، امضا یا هر چیز دیگری شرکت را شناسایی می کند. وظیفه لوگو شناسایی یک شرکت است نه توضیح دادن آن. برای درک بهتر مفهوم لوگو، لوگو را به عنوان یک انسان تصور کنید. انسانها ترجیح میدهند با نامهایشان مثل علی، مریم صدا شوند تا با توصیفهای مبهم مثل آن شخص با موهای بلند یا …. در مورد لوگو هم همینطور. یک لوگو باید بتواند یک کسب و کار را در ذهن مردم به یاد ماندنی و منحصر به فرد بسازد، نه اینکه کاری را که کسب و کار انجام می دهد را توصیف کند. همچنین باید بدانید که تکرار مداوم لوگو است که آن را برای چشم آشنا می کند و انتظارات عملکرد آن را برآورده می کند. بر این اساس، لوگو نشان دهنده شرکت یا محصول به ساده ترین شکل ممکن است.