ساعات پاسخگویی: 9 صبح الی 9 شب

تصویر برند چیست و چگونه ایجاد می شود؟

برندسازی یکی از مفاهیم روانشناختی مهم و کلیدی در دنیای بازاریابی و تجارت است که نقش مهمی در موفقیت یک برند دارد. اما برندسازی چیست و به چه معناست؟ تصویر برند به نحوه تفکر و احساس مشتریان در مورد یک برند اشاره دارد که در طول زمان و بر اساس تجربیات و سطح تعامل افراد با برند شکل می گیرد. تعاملات مشتری با یک برند نیز به شکل های مختلفی صورت می گیرد و به خرید یا استفاده از محصولات و خدمات آن محدود نمی شود. ایجاد تصویر ذهنی مثبت در ذهن مشتریان به بقای شما در عرصه رقابت با رقبا کمک می کند و جدای از حفظ مشتریان وفادار فعلی، توجه مشتریان جدید را نیز به خود جلب کرده و کسب و کار خود را رشد خواهید داد. بنابراین تصویر برند به ابعاد روانشناختی، نوع درک و نحوه تفکر مشتریان نسبت به یک برند اشاره دارد و مزیت رقابتی محسوب می شود. در ادامه این مقاله مفهوم برندسازی را به تفصیل بررسی می کنیم و شما را با نحوه ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند در اذهان عموم آشنا می کنیم. با هانی گرافیک همراه باشید.

تصویر برند را بیشتر بشناسیم
تصویر برند به نحوه ادراک، عواطف و احساسات مشتریان نسبت به یک برند اشاره دارد که بر اساس تعاملات و نوع باورهای افراد در مورد شخصیت برند شکل می گیرد. به زبان ساده تر، می توان تصویر برند را طرز فکر مشتریان نسبت به یک برند تعریف کرد و همانطور که اشاره کردیم، این تصویر لزوماً با خرید یا استفاده از محصولات و خدمات برند در ذهن مشتریان شکل نمی گیرد. بدیهی است که نحوه درک مشتریان از یک برند با یکدیگر متفاوت است. از این رو ایجاد تصویر ذهنی مثبت و پایدار از برند در ذهن آنها از مهمترین اقدامات شرکت ها محسوب می شود.

هانی گرافیک - برندینگ1

برای درک بهتر این مفهوم، به یک برند برتر مانند اپل فکر کنید. احساس شما نسبت به این برند و اولین چیزی که پس از شنیدن نام اپل به ذهنتان خطور می کند، تصویر برند است که می تواند یک تصویر مثبت یا منفی باشد. نحوه شکل گیری تصویر برند در ذهن افراد به عوامل مختلفی از جمله نوع تعامل با برند، نحوه تبلیغات، نحوه طراحی عناصر بصری، تولید محصولات منحصر به فرد و نوآورانه بستگی دارد. البته این عوامل تصویر اولیه یک برند را در ذهن افراد تشکیل می دهند و تصویر نهایی و تثبیت آن در ذهن افراد پس از خرید و استفاده از محصولات برند مورد نظر شکل می گیرد. بنابراین باید به عوامل موثر بر تصویر برند خود توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید از همان ابتدا احساسات مثبتی را در مخاطب ایجاد کنید.

اهمیت تصویر برند
سوالی که ممکن است اکنون برای شما پیش آمده باشد این است که تصویر برند چقدر اهمیت دارد و چرا باید تلاش کنیم تا تصویر ذهنی مثبتی از برند خود در اذهان عموم ایجاد کنیم؟ احساسات مردم نسبت به یک برند نقش مهمی در مشارکت و تصمیم خرید آنها دارد. زیرا تا زمانی که مردم نسبت به یک برند احساس خوبی نداشته باشند، قطعاً محصولات و خدمات آن را نمی خرند و امتحان نمی کنند. بنابراین ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن مردم تاثیر مستقیمی بر فروش و پیشرفت کسب و کار شما دارد. در بازارهای رقابتی امروزی که تمام برندها بر تولید محصولات باکیفیت متمرکز هستند، تمرکز و سرمایه گذاری برای ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند در اذهان عمومی گامی در مسیر درست است، قبل از آن که شما را از رقبای خود متمایز کند جایگاه برند در بازار . را نیز تعیین می کند.

تصویر ذهنی برند چگونه شکل می گیرد؟
شکل گیری اولیه تصویر ذهنی برند تا حد زیادی به تبلیغات و تصاویر بصری بستگی دارد. تبلیغات جذاب یکی از بهترین راه ها برای ایجاد تصویر مثبت برند در ذهن مخاطب است که او را تشویق به خرید از شما می کند. وقتی انگیزه خرید در عموم ایجاد می شود به این معنی است که تصویر نسبتا مثبتی از برند در ذهن آنها ایجاد شده است. تثبیت این تصویر در هنگام خرید و پس از رضایت مشتری از کیفیت محصول نیز اتفاق می افتد. عواملی مانند احترام به مشتری، محصولات و خدمات با کیفیت بالا، قیمت مناسب و پیشنهادات ویژه، همگی در ایجاد تصویر برند در ذهن مردم و شکل دادن به احساسات آنها نسبت به برند شما موثر هستند. پس سعی کنید به همه این عوامل توجه کنید; زیرا هر عامل اثر منحصر به فردی دارد که بخشی از تصویر ذهنی مشتریان از یک برند است.

تفاوت بین هویت برند و تصویر برند
در میان مفاهیم گسترده در دنیای بازاریابی و تجارت، مفهومی به نام «هویت برند» وجود دارد که اغلب با تصویر برند اشتباه گرفته می شود. کارشناسان بازاریابی درک نکردن تفاوت بین هویت برند و برندسازی را یک «تله برندسازی» می دانند. هویت برند به نحوه بازنمایی و ارائه یک برند به مردم اشاره دارد که به نوعی شخصیت آن را شکل می دهد. هویت برند در واقع مجموعه ای از عناصر بصری مانند لوگو، طرح، شعار و غیره است. که یک برند را از رقبای خود متمایز می کند و آن را به عموم معرفی می کند. بنابراین، شکل‌گیری هویت برند کاملاً در کنترل شماست، اما نحوه شکل‌گیری تصویر برند در ذهن مشتریان خارج از کنترل شماست. زیرا شکل گیری آن کاملاً به احساسات مخاطب در هنگام تعامل با برند بستگی دارد.

هانی گرافیک برندینگ2

مزایای ایجاد یک تصویر برند قوی
ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند، مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به همراه دارد که در صورت انجام صحیح و موثر، موجب رونق و پیشرفت بلندمدت آنها خواهد شد. مهمترین مزایای ایجاد تصویر برند قوی در ذهن مشتریان عبارتند از:

آگاهی از برند را افزایش دهید
آگاهی از برند یکی دیگر از مفاهیم مهم برندسازی است که به معنای آشنایی مردم با یک برند است و نقش مهمی در رونق یک کسب و کار دارد. بدیهی است که هرچه افراد بیشتر در مورد برند شما بدانند، فروش شما بیشتر خواهد شد. ایجاد یک تصویر قوی از برند، آگاهی عمومی و درک بهتر از ماهیت یک برند را افزایش می دهد و در نهایت منجر به افزایش محبوبیت، رشد فروش و سبقت گرفتن از رقبا می شود.

مزیت رقابتی ایجاد کنید
ایجاد مزیت رقابتی یکی دیگر از مزایای مهم ایجاد تصویر برند است که تاثیر بسزایی در جلب توجه مشتریان و ایجاد ارزش ویژه برای برند شما خواهد داشت. مزیت رقابتی به مزیت های منحصر به فردی اشاره دارد که برند شما را از رقبا متمایز می کند. مزیت رقابتی به این معنی است که برند شما محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که رقبا قادر به ارائه آن نیستند، که باعث افزایش محبوبیت شما نزد مشتریان و ایجاد تصویر ذهنی مثبتی از برند شما می شود.

افزایش وفاداری مشتری
افزایش وفاداری مشتری یکی دیگر از مزایای مهم ایجاد تصویر برند قوی است که منجر به ادامه خرید از یک برند می شود. وقتی مشتریان تصویر ذهنی مثبتی از یک برند داشته باشند، نوعی وفاداری نسبت به آن پیدا می‌کنند و همین امر باعث می‌شود همیشه به دنبال محصولات برند مورد نظر خود باشند و محصولات رقیب را انتخاب نکنند. از سوی دیگر، طیف وسیعی از مشتریان وفادار حاضرند برای خرید محصولات برند مورد علاقه خود هزینه بیشتری بپردازند. بنابراین حفظ مشتری تابعی از ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند در ذهن آنهاست.

افزایش تبلیغات شفاهی
افزایش میزان تبلیغات شفاهی یا همان، دهان به دهان یکی دیگر از مزایای مهم ایجاد تصویر برند قوی است که به طور مستقیم فروش برند را افزایش می دهد. وقتی مشتریان تصویر ذهنی مثبتی داشته باشند و از محصولات یک برند راضی باشند، قطعا آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی خواهند کرد. به این ترتیب به سادگی با ایجاد تصویر برند و بدون صرف هزینه زیاد برای تبلیغات، مشتریان جدیدی جذب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل خواهید کرد.

پیشنهاد خواندن مقاله: تفاوت طراحی هویت و لوگو با برند سازی

کاهش حساسیت قیمت مشتری
کاهش حساسیت مشتریان به قیمت محصول یکی دیگر از مزایای برندسازی است که تاثیر بسزایی در تصمیم خرید مشتریان دارد. وقتی مشتریان یک برند را به اندازه کافی دوست داشته باشند، نسبت به قیمت آن حساسیت نشان نخواهند داد و این مشکل تاثیری در تصمیم خرید آنها نخواهد داشت.

تاثیر بیشتر تبلیغات بر مشتریان
یک شرکت با تصویر برند مثبت می تواند به سرعت و به راحتی مشتریان را جذب کند و روی استقبال و مشارکت آنها در هنگام رونمایی و تبلیغ یک محصول جدید حساب کند. به عنوان مثال، برند اپل که وجهه برند مثبتی در بین مشتریان دارد، به راحتی می تواند با تبلیغات آیفون ۱۳، مخاطبان هدف را برای خرید آخرین محصول خود تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به این مزایای مهم و موثر برای رونق کسب و کار، متوجه می شویم که ایجاد یک تصویر برند قوی در ذهن مشتریان ارزش زمان و هزینه ای را دارد که برای آن صرف می شود. زیرا تمامی این مزایا در نهایت منجر به افزایش محبوبیت برند و افزایش قابل توجه فروش خواهد شد.

هانی گرافیک برندینگ3

چگونه یک تصویر برند ایجاد کنیم
برای ایجاد یک تصویر قوی و مثبت از برند، ابتدا باید ماهیت برند و هدف اصلی آن را به وضوح تعریف کنید تا بتوانید تصویر ذهنی برند خود را حول آن شکل دهید. پس از آن، می توانید با دنبال کردن مراحل زیر، تصویر برند قوی خود را ایجاد کنید:

آماده سازی چهره های مخاطب
ابتدا باید مخاطبین هدفی را که محصولات شما را خریداری می کنند شناسایی و دسته بندی کنید. پس از آن، باید پروفایلی از مخاطبان خود تهیه کنید تا از نیازها، خواسته ها، علایق و سلایق آنها مطلع شوید. شناخت مخاطب در این مرحله بسیار مهم است و شما را در مسیر اصلی ساختن تصویر برند قرار می دهد.

تحلیل رقابت
پس از آماده سازی پرسونا و شناسایی مخاطبان هدف، باید فعالیت های رقبای خود را به دقت در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند تا با نقاط ضعف و قوت رقبای خود آشنا شوید و از آنها برای ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند خود و ایجاد مزیت رقابتی استفاده کنید. به این ترتیب نه درگیر آزمون و خطا می شوید و نه اشتباهات سایر کسب و کارها را تکرار می کنید.

شکل گیری هویت برند
در این مرحله باید هویت و شخصیت برند خود را از طریق طراحی و ایجاد عناصر بصری جذاب مانند طراحی لوگو، تبلیغات گسترده، شعارهای منحصر به فرد و … شکل دهید. هویت برند تاثیر بسزایی در شکل گیری تصویر ذهنی آن دارد و توجه عموم را به خود جلب خواهد کرد.

ایجاد تجربیات مثبت برای مشتریان
اگر هویت برند خود را به طور موثر شکل دهید، مخاطبان شما برای استفاده از محصولات و خدمات شما انگیزه پیدا می کنند. اینجاست که باید بتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان تکراری تبدیل کنید و با روش هایی مانند احترام به مشتری، ارائه محصولات و خدمات منحصر به فرد و باکیفیت، یا پیشنهادات و تخفیف های ویژه، تجربه خرید مثبتی را برای آنها ایجاد کنید. اولین تجربه خرید مشتریان بخش مهمی از تصویر برند شما در ذهن آنهاست. بنابراین ایجاد اولین تجربه خرید مثبت به معنای ایجاد تصویر مثبت از برند خواهد بود و تداوم این تجربه نیز منجر به تداوم و ثبات تصویر برند شما در ذهن مشتریان خواهد شد.

با انجام این مراحل می توانید تصویر برند قوی و مثبتی از کسب و کار خود در ذهن مخاطبان هدف ایجاد کنید و نوعی وفاداری مادام العمر در آنها ایجاد کنید. این وفاداری همچنین منجر به ادامه خرید، تبلیغات شفاهی و جذب مشتریان جدید خواهد شد.

نتیجه

تصویر برند یا آگاهی از برند به طرز تفکر، عواطف و احساسات مردم نسبت به یک برند اشاره دارد که بخشی از آن به زمان خرید از برند و بخشی دیگر به اثر بخشی عناصر بصری برند مانند لوگو یا تبلیغات بستگی دارد. تصویر ذهنی مثبت مردم از یک برند در واقع دارایی نامشهود یک شرکت است که تاثیر بسزایی در رشد و توسعه آن دارد و مزیت رقابتی برای رقابت با رقبا ایجاد خواهد کرد.

بازکردن در واتساپ
واتساپ
سلام
آیا کمک لازم دارید؟