ناسا به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های دولتی در ایالات متحده آمریکا شناخته می شود که در زمینه علم و فناوری مرتبط با هوا و فضا فعالیت می کند. لوگوی ناسا نیز یکی از شناخته شده ترین لوگوهای دنیاست که از ابتدای فعالیت این سازمان تا به امروز بارها تغییر کرده است. لوگوی فعلی ناسا از اهداف و فعالیت های این سازمان الهام گرفته شده و هر یک از نمادهای به کار رفته در آن نیز به معنا و مفهوم خاصی اشاره دارد. کاوشگران و دانشمندان ناسا همواره در حال انجام تحقیقات علمی گسترده در مورد فضا هستند و با ارسال ماهواره های مختلف به فضا سعی در کسب اطلاعات بیشتر در مورد طبیعت و ماهیت زمین دارند.
طراح لوگوی ناسا همچنین توانست با در نظر گرفتن ماموریت اصلی و درک عملکرد این سازمان مهم، یک لوگوی جذاب و موثر برای این سازمان مهم ایجاد کند. مسلماً طراحی لوگو برای چنین سازمان بزرگی چالش های زیادی را برای طراح آن به همراه داشت، اما خروجی نهایی آن بسیار براق و بادوام است که بیش از 60 سال قدمت دارد. وب سایت هانی گرافیک در ادامه این مقاله به جزئیات تاریخچه لوگوی ناسا می پردازد و شما را با سیر تحولات لوگوی این سازمان بزرگ و معتبر آشنا می کنیم. با هانی گرافیک همراه باشید.
تاریخچه ایجاد ناسا
واژه ناسا مخفف «سازمان ملی هوانوردی و فضایی» است و فعالیت رسمی خود را از اول اکتبر 1958 (9 مهر 1337) آغاز کرد. ناسا در واقع یک آژانس دولتی ایالات متحده است که با هدف نظارت بر تحقیقات فضایی و هوانوردی در ایالات متحده ایجاد شده است. البته، ناسا از سال 1915 به عنوان NACA (کمیته مشاوره ملی هوانوردی) فعالیت می کرد و در تحقیقات مربوط به حمل و نقل مشغول بود. اما در سال 1958 برچیده شد و سازمان ناسا رسماً آن را جایگزین کرد.
سازمان ناسا در طول فعالیت خود تا به امروز به دستاوردها و موفقیت های قابل توجهی دست یافته است که شاخص ترین آنها در سال 1969 با اعزام اولین انسان به ماه بود. جالب است بدانید که رئیس ناسا توسط ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می شود، حتی اگر صلاحیت وی با رای سنا تایید شود. در حال حاضر “بیل نلسون” یکی از سیاستمداران مشهور آمریکایی، رئیس سازمان ناسا است که در تاریخ 1 می 2021 توسط جو بایدن به سنا ارائه شد و مورد تایید مجلس سنا قرار گرفت.
بررسی تغییرات لوگوی ناسا
همانطور که اشاره کردیم لوگوی ناسا در طول فعالیت این سازمان تا به امروز چندین بار تغییر کرده است. البته ناسا قبل از طراحی لوگوی فعلی ناسا دو لوگو نیز برای خود طراحی کرده است. بنابراین تاریخچه لوگوی ناسا و طراحی نماد بصری آن به سال 1915 برمی گردد که NACA تاسیس شد. در این قسمت به بررسی سیر تحول و تغییرات لوگوی ناسا از ابتدا تا به امروز می پردازیم و شما را با جزئیات طراحی این لوگوی خاص آشنا می کنیم.
1915-1958
اولین لوگوی سازمان ناکا چندان جذاب نبود و مورد استقبال قرار نگرفت. این لوگو به شکل دایره ای طراحی شده بود که در وسط آن تصویر یک کویر، یک فضانورد و یک هلیکوپتر دیده می شد. این لوگو به دلیل عدم استفاده از رنگ های مناسب و طراحی نسبتا شلوغ دوام زیادی نداشت و پس از مدتی ناکا شروع به طراحی لوگوی جدید برای این سازمان کرد. لوگوی دوم طراحی کاملاً متفاوتی با لوگوی اول داشت و شبیه یک سپر هرالدیک (نوعی از اشراف اروپایی قرن سیزدهم) بود و دو بال بزرگ داشت. رنگ اصلی این لوگو زرد و کلمه NACA در وسط آن به رنگ مشکی و sans serif بود. این لوگو حدود 43 سال به عنوان لوگوی اصلی NACA مورد استفاده قرار گرفت که بر اساس ماهیت و اهداف این سازمان طراحی شد.
1959 – 1975
در سال 1958، سازمان NACA به طور کامل منحل شد و سازمان ناسا به طور رسمی در همان سال فعالیت خود را آغاز کرد. لوگوی ناسا یک سال پس از تولد این سازمان یعنی در سال 1959 توسط یکی از کارمندان آن به نام جیمز مدارلی طراحی شد و نام مستعار «میت بال» را برای خود انتخاب کرد. لوگوی ناسا از عناصر مختلفی تشکیل شده است که هر کدام معانی خاصی دارند و برگرفته از مفاهیم مرتبط با هوا و فضا هستند و در کنار هم این لوگوی موفق و خاطره انگیز را خلق کرده اند.
شکل دایره ای لوگوی ناسا در واقع نمادی از این سیاره است و رنگ آبی آن نیز از رنگ آسمان الهام گرفته شده است که در آن ستاره های کوچک سفید رنگ دیده می شوند و نشان دهنده فضا و کهکشان هستند. این لوگو همچنین دارای نماد قرمز V شکل است که نشانه ای از صنعت هوانوردی و سازه های فضایی است. در این لوگوی دایره ای، کلمه NASA با فونت سریف پررنگ سفید دقیقا در وسط نوشته شده است و یک خط کروی سفید مانند مداری دایره ای دور این کلمه قرار گرفته است که نمادی از سفر فضایی است.
اولین لوگوی ناسا به مدت 16 سال به عنوان نماد و هویت بصری این سازمان مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه لوگوی کوفته قلقلی از جذابیت بصری بالایی برخوردار بود و ارتباط معنایی بالایی با حوزه فعالیت ناسا داشت، اما لوگوی کامل و بی نقصی نبود. لوگوی ناسا دارای ایرادات و مشکلات فنی بود که باعث شد سازمان ناسا در سال 1975 لوگوی جدیدی برای پوشش کاستی های فنی کوفته قلقلی طراحی کند. یکی از بزرگترین ایرادات اولین لوگوی ناسا عدم امکان استفاده از آن در رسانه ها و پلتفرم های مختلف بود. این لوگو به صورت همه کاره طراحی نشده بود و به همین دلیل در موقعیت های مختلف مانند چاپ یا استفاده در ابعاد بزرگتر دچار افت کیفیت می شد. وجود این مشکل بزرگ فنی در این لوگو باعث شد که ناسا پس از شانزده سال به فکر طراحی لوگوی جدید بیفتد.
پیشنهاد خواندن مقاله: خدمات طراحی لوگو در تبریز
1975 – 1992
ناسا در سال 1975 از لوگوی جدید خود با نام مستعار “کرم” رونمایی کرد. این لوگو به صورت لوگو تایپ طراحی شده بود و بر خلاف لوگوی قبلی ناسا فاقد هرگونه علامت و نشانی مرتبط با حوزه فعالیت این سازمان بود. نام مستعار کرم برای لوگوی ناسا به دلیل شباهت بصری سبک نوشتن کلمه ناسا بود که شبیه به انعطاف بدن و نحوه حرکت کرم است. این لوگو به صورت بزرگ (استفاده از حروف بزرگ)، رنگ قرمز و فونت Sans-Serif طراحی شده است که حروف دارای گوشه های گرد بوده و خط افقی دو حرف A در این لوگو حذف شده است. طول عمر دومین لوگوی ناسا نیز 17 سال بود و این سازمان در سال 1992 تصمیم به طراحی لوگوی جدید گرفت و به این ترتیب لوگوی قرمز ناسا نیز مانند کوفته کنار گذاشته شد.
1992 تا به امروز
در سال 1992، ناسا پس از کنار گذاشتن لوگوی قبلی، از اولین لوگوی رسمی خود به نام کوفته قلقلی بدون هیچ تغییری رونمایی کرد. ناسا این لوگو را نوعی معجزه دانست و در آن زمان معتقد بود که کوفته قلقلی برای این سازمان خوش شانسی آورده و یادآور روزهای موفقیت بزرگ و پروژه های بزرگی مانند آپولو است. از این رو وی با ابراز خرسندی از بازگشت این لوگوی محبوب، آن را به عنوان نماد اصلی این سازمان معرفی کرد. لوگوی ناسا از سال 1992 تا به امروز که حدود 30 سال می گذرد بدون تغییر باقی مانده است و به یکی از نمادهای معروف و محبوب جهان تبدیل شده است.
مهر رسمی ناسا
هنگامی که سازمان ناسا در مراسم خاصی به عنوان اهدا کننده جوایز ظاهر می شود یا سازمان دهنده یک رویداد مهم است، از یک کپی و یک نسخه توسعه یافته از آرم رسمی خود استفاده می کند که در واقع نماد اصلی آن است و به عنوان “مهر رسمی” شناخته می شود. ناسا”. . . علاوه بر ستارگان سفید، خطوط کروی و عناصر بردار آرم اصلی ناسا، مهر ناسا همچنین دارای دو سیاره است و عبارت The National Aeronautics and Space Administration U.S.A به صورت دایره ای در اطراف این نشان دایره ای به رنگ قرمز نوشته شده است. در این مهر یا نشان رسمی، کلمه ناسا حذف شده و سیاره زرد جایگزین آن شده است. در سمت راست این علامت، دایره سفید دیگری را می بینیم که نماد ماه است و در نزدیکی سیاره زرد قرار دارد.
سازمان ناسا از این نشان جذاب برگرفته از طرح اصلی لوگوی خود در مراسم رسمی استفاده می کند. این سازمان همچنین برای هر یک از پروژه های مهم و خاص خود نمادی خاص طراحی می کند. نماد هر پروژه با الهام از هدف و ماموریت اصلی آن طراحی شده است که علاوه بر استفاده به عنوان هویت بصری پروژه، بر روی لباس و لباس فضانوردان و کاوشگران نیز گنجانده شده است. جالب است بدانید که معمولاً یکی از عناصر لوگوی ناسا در این نمادها قرار می گیرد تا به نوعی نماد اصلی این سازمان را به یاد بیاورد.
نتیجه
لوگوی ناسا از زمان تأسیس سازمان ناسا تا به امروز دو بار طراحی شده است. همانطور که خواندید لوگوی اصلی آن پس از چندین سال به دلیل مشکلات طراحی فنی متوقف شد. لوگوی دوم که به روش لوگوتایپ طراحی شده بود نیز به مدت 17 سال به عنوان لوگوی ناسا مورد استفاده قرار گرفت اما در سال 1992 تولید آن متوقف شد و لوگوی اصلی بدون هیچ تغییری به عنوان لوگوی رسمی ناسا معرفی شد. این لوگو یکی از خاطره انگیزترین لوگوهای جهان است که با توجه به هدف و ماموریت اصلی ناسا طراحی شده است. لوگوی ناسا از عناصر مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نمادهای مرتبط با مفاهیم هوا و فضا هستند و به شکل هنرمندانه ای در لوگو قرار گرفته اند.